Constipatia este o problema de sanatate cu care toti ne confruntam, cel putin o data in viata. Sarbatorile de Paste aduc bucuria mesei pline de bunatati, care de cele mai multe ori abunda in preparate din carne, dar mai ales oua fierte. Dorinta de a gusta din toate, venita in special dupa o perioada de post, in care organismul s-a obisnuit cu un anumit regim alimentar, ne cauzeaza probleme digestive, manifestate de cele mai multe ori prin constipatie.

Ce este constipatia?

Constipatia reprezinta o descrestere a numarului de scaune si/sau trecerea dificila a scaunului tare care produce adesea durere, disconfort si uneori sangerari ale rectului. Este determinata de o cantitate prea mica de fluid si de miscarea intestinala insuficienta.

Semnele si simptomele constipatiei includ: scaune lente si dificile, neregulate, sau absente pe o perioada mai lunga de 3-4 zile, insotite de dureri sau crampe abdominale, balonare, uneori greata si/sau voma.

Cauzele constipatiei

Scaunul tare si uscat, caracteristic constipatiei apare atunci cand colonul absoarbe prea multa apa sau cand contractiile musculare ale acestuia sunt prea lente. Fecalele stagneaza prea mult la nivelul colonului, unde sunt deshidratate.

Cauzele cele mai frecvente ale constipatiei sunt:

1. Insuficiente fibre alimentare in dieta

Fibrele alimentare se gasesc in mod obisnuit in legume, fructe si cereale sau derivate ale acestora. Fibrele – atat cele solubile cat si cele insolubile – reprezinta partea fructului, legumei sau a cerealelor pe care organismul nu o poate digera.
Cea mai frecventa cauza de constipatie este dieta saraca in fibre alimentare si bogata in grasimi provenite din branza, oua si carne.

2. Alimentatie cu prea putine lichide

Lichidele de orice fel (apa, supele, ciorbele, sucurile, etc.) cresc fluiditatea continutului colonului si dau volum materiilor fecale, facandu-le mai fine si mai usor de eliminat.

3. Lipsa exercitiului fizic

Lipsa activitatii fizice „leneveste” motilitatea colonului si poate conduce la constipatie.

 

 

4. Anumite tratamente medicamentoase

Exista medicamente care incetinesc miscarile colonului si pot genera sau accentua tendinta la constipatie. Dintre acestea, cele mai importante sunt: medicamentele antitusive sau antialgice (care contin codeina), medicamentele opioide (derivati de morfina), antiacidele (Maalox, Almagel), unele antihipertensive (Atenolol, Nifedipina), antiparkinsonienele, antispasticele (No-Spa, Scobutil, Papaverina), antidepresivele, suplimentele cu fier (Glubifer, Feronat, Ferrogradumet), diureticele, anticonvulsivantele.

5. Ignorarea nevoii de a merge la toaleta

Inhiband in mod regulat reflexul fiziologic normal de defecatie, se poate ajunge in timp, la constipatie.

6. Disfunctiile intestinale (constipatia cronica idiopatica)

Unele persoane sufera de constipatie cronica ce nu raspunde la tratamentele standard. Aceasta situatie rara este cunoscuta sub denumirea de constipatie idiopatica cronica (de origine necunoscuta). Ea poate fi asociata cu tulburari functionale intestinale, cum ar fi cele determinate de alterarea controlului hormonal sau a activitatii nervilor si musculaturii colonului, rectului sau anusului.

7. Varsta, dezechilibrele hormonale, anumite boli

  • Odata cu inaintarea in varsta, scade motricitatea intestinala, fapt care conduce la constipatie.
  • Sarcina si perioada de menopauza sunt reprezentare de dezechilibre hormonale care incetinesc tranzitul intestinal cu instalarea constipatiei, in cele mai multe cazuri.
  • Boli care pot fin insotite de  constipatie: diabet, hipotiroidismul, boala Parkinson, depresia, intestinul iritabil, diverticuloza, boala hemoroidala, etc.
  • Imobilizarea la pat, datorita bolilor grave.

Tratament

Cu toate ca tratamentul depinde de cauza, severitate si durata, in cele mai multe cazuri dieta si modificarile aduse in stilul de viata pot ajuta la usurarea simptomelor din constipatie si prevenirea ei.

1. Dieta

Fructele proaspete, legumele, mazarea, fasolea, lintea, si cerealele integrale (ovaz, orz, grau integral)

  • Aceste alimente contin multe fibre alimentare, esentiale pentru buna functionare a tractului digestiv.
  • Cantitati mari de fibre se gasesc in cojile, tulpinile si frunzele fructelor si legumelor, de aceea este recomandat sa consumati fructele cu coaja, iar la broccoli si tulpina, impreuna cu inflorescenta.
  • Perele, fructele de papaya si portocalele ajuta foarte mult in constipatie.
  • Legumele cu frunze verzi contin multe fibre, dar si cantitate mare de magneziu, care ajuta la constipatie.
  • O dieta cu suficiente fibre (intre 20 si 35 gr pe zi) ajuta la formarea unui scaun moale.

Exemple:

  • ½ cana de fasole boabe = 8 g fibre
  • ¼ cana de cereale integrale pentru mic dejun = 6-8 g fibre
  • ½ cana fructe uscate = 5 g fibre

Recomandari: micul dejun poate fi alcatuit dintr-un bol cu terci de ovaz sau musli cu prune uscate, seminte si nuci sau alune.

Prunele  uscate

  • Stimuleaza musculatura intestinala sa impinga reziduurile spre intestinul gros, avand efect laxativ.
  • Efectul laxativ al prunelor se datoreaza combinatiei de fibre, sorbitol si altor substante cu efect laxativ. 5 prune uscate contin aproximativ 3 g de fibre.
  • Se pot folosi 4-5 prune uscate/zi. Acestea se digera mai usor daca sunt inmuiate in apa peste noapte.
  • Se poate folosi si suc de prune uscate: o cana de suc/zi.

Recomandari:

  • Nu se consuma cantitati mari de prune uscate, deoarece pot produce diaree!
  • Cititi cu atentie eticheta atunci cand cumparati prunele: unele dintre ele contin cantitati mari de sulf, substanta folosita pentru conservare!

Apa

  • Pentru ca fibrele alimentare sa fie eficiente, ele au nevoie de multa apa, altfel pot produce constipatie.
  • In aceste perioade, se combina alimentatia bogata in fibre cu 8-10 pahare de apa/zi, echivalentul la aproximativ 2 l de apa.

Cafeaua si ceaiurile

  • Cafeaua si ceaiurile (negru sau verde) au efect propulsiv (de stimulare a musculaturii intestinale). Acesta este atribuit in parte cafeinei, care creste contractilitatea musculaturii intestinale.
  • Se recomanda 1- maxim 2 cesti cafea sau ceai pe zi, indulcite cu 1-2 lingurite de miere. Nu se adauga miere in cafea/ceai fierbinte!

Semintele de in si Psyllium

Semintele si uleiul de in

  • Pentru copii (2-12 ani): o lingurita de seminte de in macinate/zi, adaugate la iaurt. Se poate folosi o lingurita de ulei de in/zi, adaugat in mancare.
  • Adulti: o lingura de seminte de in macinate de 2-3 ori/zi. Din uleiul de in: 1-2 linguri/zi.

Semintele de Psyllium

  • Se pot utiliza ca atare, sub forma de tarate, praf sau mucilagiu.
  • Regleaza tranzitul intestinal, fiind eficiente atat in constipatie cat si in diaree.
  • 100 g Psyllium =60 g fibre.

Recomandari:

  • Se adauga o lingura de tarate de Psyllium (app. 2 g) la o cana de apa, suc de legume sau fructe, sau chiar la supe.
  • Important este ca imediat sa se mai consume un pahar mare de apa, pentru a ajuta la cresterea volumului acestora si a le mari eficienta.
  • Folositi cereale pentru mic dejun care contin seminte de Psyllium!

Salatele

  • Consumati zilnic salate din legume proaspete, cat mai variate: salata verde, varza cruda, rosii, castraveti, ceapa, ruccola, baby spanach, morcov ras, telina, ardei, etc.

Supele

  • Consumand zilnic supe de zarzavat, reusiti sa mentineti atat nivelul de hidratare corespunzator, cat si aportul de fibre prin legume.

Iaurturile

  • Prin aportul de bacterii probiotice, reechilibreaza flora intestinala, capabila sa normalizeze scaunul.

 Alte alimente care ajuta in constipatie:
  • Un pahar de apa calduta cu suc de lamaie sau lime, baut dimineata, pe stomacul gol
  • Seminte de floarea soarelui, migdale sau susan
  • Uleiul de masline.

Alimente care trebuie evitate in constipatie:

  • Cantitati mari de produse lactate, in special branzeturile
  • Cantitati mari de proteine, mai ales carnea rosie, ouale
  • Painea alba, orezul alb si pastele din faina alba, grisul
  • Bananele
  • Alcoolul – determina incetinirea trazitului intestinal si deshidrateaza prin cresterea diurezei.
  • Ceaiul de menta, sucul de afine.

Suplimente nutritive recomandate in constipatie:

  • Suplimente cu fibre, de ex. Metamucil
  • Suplimente cu probiotice si prebiotice, pentru reechilibrarea florei intestinale
  • Suc de Aloe Vera: 2×1 linguri/zi
  • Gemoterapice: Extractul din mladite de Merisor: 2×40 picaturi/zi, diluate in apa, inainte de mesele principale
  • Ceaiurile laxative, simple sau amestecuri in diferite proportii de: scoarta de crusin, lemn-dulce, senna, roinita, coada soricelului, susan, etc.

2. Modificari ale stilului de viata

Este necesara adoptarea unui program de exercitii fizice zilnice si rezervarea unui timp suficient pentru a merge la toaleta.

3. Tratamentul medicamentos

Medicamentele indicate in constipatie: emoliente (parafina), laxative de contact (bisacodyl, senna), laxative de volum (seminte de psyllium), osmotice (lactuloza, macrogol) sau cele cu administrare intrarectala (supozitoare cu glicerina), se elibereaza in urma unui consult medical.

In urma unui diagnostic corect se stabileste tratamentul, se individualizeaza doza si se adapteaza medicatia la alte patologii prezente, precum si la eventualale interactiuni care pot aparea intre medicamente.

Concluzii

Constipatia este o afectiune care poate fi determinata atat de schimbari in dieta zilnica (alimente foarte procesate, lipsite de fibre alimentare, hidratare necorespunzatoare) sau in stilul de viata (lipsa de miscare), cat si de anumite probleme medicale mai serioase, care necesita consult medical. Aici este vorba mai ales de constipatia cronica, trenanta, care nu raspunde la modificari ale dietei si care de obicei este insotita si de alte simptome: dureri abdominale, disconfort intestinal, alternarea cu perioade de diaree sau apare ca urmare a unui anumit tratament medicamentos.

Prevenirea constipatiei  este foarte importanta, prin adoptarea unei diete diversificate, bogate in fructe si legume proaspete, prin hidratarea corecta dar si prin activitatea fizica zilnica!

Nu abuzati de laxative si purgative!
Consumul frecvent, pe o perioada lunga a laxativelor si purgativelor determina:

  • scaderea cantitatii de nutrienti absorbiti de organism
  • eliminarea excesiva de apa, potasiu si sodiu, urmate de decompensarea organismului
  • slabirea musculaturii intestinale si incetinirea tranzitului, cu perpetuarea constipatiei.

Autor: Letitia Mates

 

 

 

Bibliografie:

  1. Susan Allen, Mary M Austen &col, „Portia de sanatate – Food Cures”, Bucuresti, Reader’s Digest, 2010
  2. Phillis A. Balch, „Vindecare prin nutritie”, Bucuresti: Editura Litera, 2014
  3. Manualul Merk, Editia a XVIII- a, 2006
  4. MemoMed Editia 15, Editura Minesan, Bucuresti, 2009