In timpul zilei suntem supusi mai multor factori care ne pot afecta ritmul normal si firesc al digestiei. Fie ca nu ne alimentam corect sau nu bem suficiente lichide, fie ca luam masa in medii stresante sau ca nu facem suficienta miscare, aceste aspecte se imprima asupra procesului nostru de digestie, determinand aparitia unor manifestari suparatoare: dureri gastrice, reflux gastroesofagian, balonare, diaree sau constipatie.

In acest articol vin cu cateva sfaturi menite sa ajute in incercarile de a tine sub control aceste probleme. Ele constau in general intr-o disciplinare a alimentatiei zilnice si anume: mese mai restranse caloric, mai usoare, in adaptarea portiilor, in cresterea aportului de fibre alimentare si scaderea celui de sare, hidratarea corespunzatoare, dar si in evitarea anumitor factori perturbatori ca stresul, alcoolul sau fumatul.

Cresteti cantitatea de fibre din dieta zilnica

Pentru a ajunge la cele 20-25 de grame de fibre de care organismul are nevoie pentru a functiona normal, alegeti sa consumati produse de origine vegetala, bogate in aceste elemente: cereale integrale, legume si fructe proaspete, leguminoase (fasole, mazare, linte, naut), precum si alune sau nuci.

Acestea ajuta la reglarea tranzitului intestinal, preventia si tratamentul constipatiei, precum si la scaderea tensiunii arteriale sau controlul glicemiei. Deoarece induc senzatie imediata de satietate, fibrele sunt de mare ajutor in programele de scadere in greutate!

Consumati alimente probiotice

Probioticele sunt asa-zisele „bacterii bune”, care ajuta la reglarea tranzitului intestinal si la scaderea starii inflamatorii de la nivelul intestinelor. Probioticele sunt recomandate atat in diaree cat si in constipatie, in balonare sau meteorism. Ele ajuta la imbunatatirea sistemului imunitar si fac parte din recomandarile dietetice care insotesc sindromul colonului iritabil.

Probioticele se regasesc in mod natural iaurturi si muraturi, dar pot fi adaugate in anumite alimente sau pot fi administrate sub forma de suplimente alimentare.

Incercati sa pastrati greutatea corporala in limite normale

Greutatea2

Atunci cand greutatea corporala depaseste anumite limite, in special daca grasimea din jurul taliei ia proportii, are de suferit si procesul de digestie. Consecintele: disconfort abdominal, balonare si meteorism, simptome ce se pot ameliora la scaderea in greutate.

Apelati la o persoana acreditata pentru a va ajuta sa elaborati un plan de dieta conceput special pentru dumneavoastra, pentru a va ajuta sa reduceti kilogramele in plus!

Atentie la dieta!

Orice persoana isi cunoaste limitele propriului organism. Fiecare dintre noi ar trebui sa stim la care dintre alimente corpul nostru reactioneaza intr-un mod neplacut, prin dureri gastrice, balonare, meteorism, constipatie sau diaree. Evitand acele alimente a caror plaja poate varia extrem de mult, de la banalele mere la alimentele din conserve, putem sa oferim organismului ragazul de a-si reveni din starea inflamatorie, care l-a determinat sa reactioneze prin indispozitii sau durere.

Cele mai comune alimente care induc balonare pot fi: fasolea, varza, alimentele grase, cele foarte condimentate, uneori produsele fainoase sau lactatele. Anumite fructe: merele, prunele sau citricele, precum si cafeaua, ceaiul sau rosiile, pot produce indispozitii intestinale, pe care trebuie sa stim sa le corectam.

Daca problemele intestinale acompaniate de tot tabloul de manifestari persista o perioada mai lunga, recomand efectuarea unui test de alergii si intolerante alimentare, capabil sa depisteze in particular alimentele ce cauzeaza neplaceri. Printr-o dieta corespunzatoare, din care sunt eliminate total sau partial aceste alimente, inlocuite cu altele pentru a nu priva organismul de nutrienti importanti si reintroducerea lor treptata acolo unde este cazul, se rezolva multe dintre problemele suparatoare de digestie.

Daca in urma acestor testari se depisteaza alergii sau intolerante la gluten sau lactoza, consumati produse special concepute pentru asfel de probleme, lipsite de acesti compusi (Produse fara gluten sau fara lactoza).

Evitati supradimensionarea portiilor

Indigestia, senzatia de arsura gastrica, durerile abdominale si alte manifestari aparute dupa consumarea unor portii mai mari de mancare pot fi evitate prin reducerea portiilor si repartizarea necesarului caloric pe parcursul intregii zile. Organizandu-va sa aveti zilnic un mic dejun, o masa de pranz si o cina (acestea din urma cu cate un singur fel de mancare), evitati supraincarcarea unei singure mese, care de obicei este cea de seara.

Portie mancare

Nu uitati hidratarea!

Lichidele ajuta la imbunatatirea procesului de digestie, la eliminarea toxinelor si la mentinerea sanatatii intregului organism. Alimentele contin intr-o oarecare masura apa, dar acestea nu pot completa nevoile zilnice ale organismului.

Ca exemplu, adultii au nevoie in medie de 35 ml/kgcorp iar copiii aproximativ de 50-60 ml/kgcorp. Acest aport il puteti aduce prin apa plata (in general 6-8 pahare de 200 ml), dar si prin sucuri de legume si fructe, ceaiuri, lapte, supe sau ciorbe.

Reduceti consumul de alcool

Desi sunt lichide, bauturile alcoolice nu hidrateaza ci dimpotriva, deshidrateaza!

Din alt punct de vedere, cantitati mari de alcool, consumate des pot produce aparitia unor manifestari digestive neplacute (senzatia de arsura gastrica, diaree), dar si probleme mai serioase ca gastrita, ulcerul, cancerul de esofag sau afectare hepatica grava.

O portie de alcool pe zi pentru femei si maxim doua pentru barbati ar fi limita considerata a fi lipsita de riscuri din acest punct de vedere. (Exemplu: o portie = un pahar de vin).

Reduceti cantitatea de sare din alimentatie

Se pare ca sarea in exces poate determina aparitia balonarii.

In mod normal nu se recomanda depasirea unei cantitati mai mari de 5-6 g/zi, care ar corespunde unei lingurite rase. Aceasta cantitate poate fi depasita cu mare usurinta, mai ales consumand alimente din comert.

Chiar daca nu adaugati sare in mancarea preparata de dumneavoastra, fiti atenti la etichetele alimentelor cumparate, deoarece ele pot contine sare in cantitati mari. Printre acestea sunt renumite alimentele in conserve, mezelurile, alimentele semipreparate in general (deoarece sarea este utilizata ca si conservant), muraturile, alunele si semintele prajite, chips-urile, stiks-urile si saratelele.

Pastrati igiena alimentara

Nimeni nu isi doreste sa contacteze infectii bacteriene sau virale prin alimentele pe care le consuma. Tocmai pentru faptul ca cel putin o data in viata ne-am confruntat cu o astfel de problema extrem de suparatoare, ar fin indicat sa pastram igiena alimentatiei, care sa inceapa de la spalarea pe maini inainte de mancare, spalarea atenta a fructelor si legumelor si pana la pastrarea curata a blatului si ustensilelor cu care pregatim mancarea.

Asigurati-va ca produsele lactate sunt pasteurizate.

Acordati-va timp suficient pentru luarea mesei

Mesele luate in graba, in medii total nepotrivite (in fata calculatorului, in masina, in medii zgomotoase sau stresante) nu fac decat sa afecteze in mod neplacut digestia. Atunci cand mancam, ar trebui sa ne acordam suficient timp pentru a mesteca pe indelete mancarea (chiar si pentru evitarea inghitirii de aer in exces), iar mediul sa fie unul adecvat, relaxant si lipsit de factori de stres.

Reduceti factorii de stres

Stresul este unul dintre principalii factori disturbatori ai echilibrului sistemului digestiv. Hiperaciditatea gastrica insotita de gastrite hiperacide sau ulcer gastric, dar si starile inflamatorii intestinale cu diaree sau constipatie sunt manifestari ce pot fi declansate sau intretinute de stres. Acesta poate chiar sa agraveze tabloul clinic ala acestor afectiuni.

Activitatea fizica regulata, respectarea orelor de somn, practici spirituale care includ meditatia sau rugaciunea, relaxarea – sunt cateva metode prin care puteti sa reduceti si sa tineti sub control efectele negative pe care le poate avea stresul asupra organismului dumneavoastra.

Faceti miscare, pentru a stimula digestia

Exercitiile fizice regulate ajuta la amelioratea simptomelor digestive usoare: balonare, indigestii, constipatie. Stimuleaza activitatea metabolismului si eliminarea toxinelor din organism, dar contribuie si la scaderea nivelului de stres, factor care are o contributie majora in patologia digestiva.

Sport-1

Pentru fumatori…

Fumatul slabeste activitatea sfincterului care delimiteaza esofagul de stomac. Acest lucru va permite refluxul continutului gastric acid spre esofag, cu aparitia arsurilor si durerilor retrosternale.

Se presupune ca fumul de tigara ar fi si promotorul unor tipuri de cancer gastric. Fumatorii sunt mult mai expusi riscului de a se imbolnavi de ulcer (gastric sau duodenal) sau boala Crohn.

Renuntarea la fumat nu este o sarcina usoara, motiv pentru care celor care doresc si incearca sa realizeze acest lucru si nu reusesc le recomand sa ceara ajutor specializat (medic de familie, psiholog).

Medicamente si alimente care ajuta la ameliorarea simptomelor

Medicamente indicate pentru imbunatatirea digestiei: Colebil, Triferment, Mezym plus, Dygenzim forte. Cereti sfatul farmacistului in legatura cu medicamentul care vi se potriveste, dar si in ce priveste doza si ritmul acestuia de administrare!

Fructe:

  • Ananas – prin continutul in bromelaina, enzima implicata in digestia proteinelor
  • Papaya – datorita papainei, care ajuta la digestia proteinelor si stimuleaza secretia biliara.
  • Kiwi – prin prezenta actidinei, substanta care imbunatateste digestia proteinelor, mai ales a celor din branzeturi, iaurt, ton si oua.

Ceaiuri: musetel, menta, ghimbir, anason, coriandru, anghinare, chimen.

Uleiuri esentiale:

  • Ulei de menta: 3-5 picaturi de 3 ori/zi, intr-o lingurita de miere
  • Ulei de cimbru: utilizat in special in enterocolite bacteriene si virale, parazitoze digestive, candidoze
  • Uleiul de cuisoare: indicat si in infectiile cu Helicobacter pylori
  • Uleiurile de musetel si galbenele: indicate in gastritele hiperacide
  • Uleiul de busuioc: pentru indigestie, constipatie, dureri abdominale, balonare, meteorism, stari de greata
  • Uleiul de ghimbir: indicat in toxiinfectii alimentare, dureri gastrice, indigestie, diaree, greata.

 

Uleiuri 1

Produse gemoterapice:

  • Polygemma 1 – Stomac: ajută la ameliorarea simptomelor din tulburări digestive de la nivel gastric şi intestinal.
  • Polygemma 2 – Cai biliare: susţine buna funcţionare a vezicii biliare.
  • Extract din muguri de smochin – Ficus carica MG=D1: normalizeaza functie digestiva datorita cravinei – ferment cu actiune similara pepsinei, regleaza aciditatea gastrica.
  • Extract din mladite de afin – Vaccinium myrtillus MG=D1: ajută la ameliorarea simptomelor din infecţiile intestinale şi diaree.

Apelati la medic, daca problemele persista!

Usoare indispozitii care privesc digestia vin si trec, mai ales daca stim sa le abordam. Daca acestea treneaza insa si devin suparatoare, nu ezitati sa cereti ajutorul unui medic, deoarece ele pot face parte din tabloul clinic al unei afectiuni care trebuie tratata. Medicul va stabili exact cauza acestor manifestari si pe baza diagnosticului va va prescrie medicatie specifica.

Autor: Letitia Mates

 

 

 

Surse:

  1. http://www.plantextrakt.ro/produse-gemoterapice
  2. http://fares.ro