Balonarea este o tulburare intestinala  care se datoreaza in principal obiceiurilor alimentare improprii. In urma acestora, apare o senzatie suparatoare, de abdomen prea plin, prin acumularea unei cantitati mai mari de gaze decat de obicei. Cei care au astfel de manifestari constata ca hainele devin brusc neincapatoare, de cele mai multe ori dupa consumarea unui anumit aliment.

Balonarea poate sa faca parte din tabloul unor anumite afectiuni cardiace, hepatice sau digestive (sindromul colonului iritabil) care trebuie diagnosticate si tratate corespunzator, insa poate insoti si tensiunea premenstruala la femei. Eliminand aceste aspecte, ramane in discutie problema unor greseli alimentare sau alimente in sine care care ar putea determina aparitia acumularii suparatoare de gaze abdominale.

Chiar daca multi dintre noi consideram ca ne alimentam „corect”, acest lucru nu inseamna ca printre cele mai sanatoase alimente pe care le consumam nu exista unele care sa ne induca acest disconfort intestinal.  Deoarece sistemul digestiv al fiecaruia dintre noi este unic, reactionam in mod diferit la alimente, fie ca acestea se numara sau nu printre cele considerate „suparatoare”. Din acest motiv, consider ca este foarte important sa ne cunoastem propriul organism cu reactiile sale particulare la alimente, suplimente alimentare, medicamente, substante chimice sau alergeni, pentru a putea sa tinem sub control eventualele manifestari neplacute provocate de acestea.

O lista a celor mai comune alimente care pot cauza balonare:

Laptele

Daca observati ca va balonati dupa ce consumati lapte, este posibil sa manifestati intoleranta la lactoza. Aceasta este una dintre cele mai frecvente forme de deficit enzimatic la nivel digestiv, manifestata printr-o cantitate insuficienta de lactaza – enzima care ajuta la metabolizarea lactozei din lapte. Lactoza ramasa nedisociata in glucoza si galactoza la nivelul intestinului subtire va trece in colon unde este supusa fermentarii, sub actiunea bacteriilor aflate la acest nivel. Rezultatul este producerea de gaze in exces.

Laptele si produsele lactate din lapte de capra sunt mult mai usor digerate, motiv pentru care acestea pot fi o alternativa viabila pentru laptele de vaca.

Lapte-1

Cerealele (grau, ovaz, secara sau orz)

Unele persoane pot manifesta dureri abdominale cu balonare, flatulenta sau chiar diaree dupa ce consuma aceste cereale, in special din grau (in cereale de mic dejun sau produse fainoase: paine, produse de patiserie cau fofetarie, etc). In aceasta situatie poate fi vorba despre o reactie de tip autoimun la gluten, substanta care ofera elasticitatea produselor fainoase. Aceasta reactie genereaza aparitia si mentinerea unei stari inflamatorii la nivel intestinal care pe langa manifestarile neplacute (balonare, crampe abdominale, diaree, etc), afecteaza absorbtia intestinala a unor nutrienti importanti.

Ovazul, orzul sau secara pot produce balonare si datorita continutului mare in fibre.

Leguminoasele (fasolea, mazarea, nautul)

Exista doua cauze care determina aparitia balonarii dupa consumul de fasole si mazare:

  • Contin anumite substante cu rol de inhibitori enzimatici ai tripsinei (enzima secretata de pancreas) care intervine in ruperea legaturilor peptidice din proteine, in special cele care contin aminoacizii lizina si arginina.
  • Continutului ridicat in oligozaharide. O anumita parte din acestia ajung la nivelul colonului unde sunt supusi fermentarii de catre flora bacteriana. In urma acestui proces se elibereaza gaze (dioxid de sulf, dioxid de carbon, metan, etc).

Pentru a elimina acest inconvenient al acestor doua alimente extrem de sanatoase, se impune ca inainte de a le gati sa fie puse in apa (cel putin 4-5 ore), pentru a le inmuia fibrele de celuloza si a le face mai usor digerabile.

Legumele crucifere (varza, broccoli, conopida, varza de Bruxelles, gulii sau napi)

Produc balonare datorita prezentei oligozaharidelor greu digerabile.

Crucifere2

Ceapa

Multe persoane se baloneaza in urma consumului de ceapa, mai ales in stare cruda. Acest inconvenient se datoreaza pe de o parte prezentei fructanilor (zaharide din grupa fibrelor solubile) dar si sensibilitatii sau intolerantei la alti compusi din ceapa.

Usturoiul

Ca si ceapa, usturoiul contine fructani, care pot fermenta in colon cu eliberare de gaze intestinale in exces.

Alergiile si intolerantele la alti compusi prezenti in usturoi pot de asemenea sa induca manifestari neplacute ca balonare sau dureri abdominale.

Merele

Sunt printre cele mai cunoscute fructe din lume, insa prin continutul lor ridicat in fructoza si fibre (substante care fermenteaza in colon), pot induce balonare.

Fructele uscate

Aceste fructe au un continut foarte ridicat in fructoza, substanta pentru care anumite persoane pot prezenta intoleranta. La acestia fructoza devine greu de digerat, fiind expusa fermentarii in colon.

Bauturile acidulate

Apa minerala, sucurile carbogazoase, berea si alte bauturi acidulate contribuie la cresterea volumului de gaze intestinale, cu aparitia balonarii.

Bere-3

Alcoolii de zahar (manitol, xilitol si sorbitol)

Sunt utilizati ca si inlocuitori de zahar, mai ales in gumele de mestecat fara zahar, pastele de dinti sau apele de gura. Ei pot induce probleme digestive datorita disponibilitatii lor de fermentare la nivel intestinal, cu eliberare de gaze in exces.

In concluzie, balonarea poate fi cauzata de unul dintre alimentele prezentate in acest articol. Urmarind indeaproape cauza balonarii puteti sa identificati alimentele pe care nu le tolerati si sa le evitati pentru o perioada din alimentatie. Daca aceasta problema persista, adresati-va unui medic pentru a stabili corect cauza si a primi tratament corespunzator.

Autor: Letitia Mates