Update articol: 10.02.2020

Desi se cunoaste faptul ca ficatul are capacitatea de a se regenera si detoxifia singur, sunt situatii in care activitatea acestuia poate fi ingreunata, avand nevoie de sustinere. Asa cum tratamentele cu silimarina sau fosfolipide extrase din seminte de soia sustin buna functionare si regenerarea celulelor hepatice, exista si alimente care ar putea contribui la sustinerea activitatii ficatului. Este recomandat ca aceste alimente sa fie consumate intregi, neprelucrate termic, una dintre variantele cele mai agreate de incorporare a lor fiind salata. Sucurile fresh ar fi o modalitate acceptata de consum a lor (desi nu la fel de valoroasa nutritiv), cu conditia ca dupa prepararea lor sa se recupereze cat mai mult din fibrele vegetale regasite in „deseurile” ce raman dupa stoarcere.

Cateva dintre alimentele care ar putea ajuta la sustinerea functiei hepatice si se gasesc la indemana oricui ar putea fi:

Sfecla rosie – indicata in afectiuni hepatice si biliare (intoxicatii alimentare, hepatite, incter, etc). Datorita continutului ridicat in fier si cupru (care eficietizeaza utilizarea fierului), poate fi utila si in tratarea anemiilor.

Morcovii – contribuie la regenerarea parenchimului hepatic, au actiune coleretic-colagoga. Regleaza tranzitul intestinal, fiind utili atat in diaree, cat si in constipatie. Sunt indicati si in gastritele hiperacide si ulcerele gastroduodenale. Ajuta la imbunatatirea sistemului imunitar prin continutul in beta-caroten.

Spanacul – datorita clofofilei are actiune de protectie impotriva cancerului. Blocheaza efectele carcinogenice ale aminelor heterociclice generate de alimentele preparate la gratar. Scade tensiunea arteriala prin continutul ridicat in potasiu. Ajuta la mentinerea sanatatii oaselor prin aportul de vitamina K.

Atentie – prin cantitatile mari de vitamina K, spanacul poate interactiona cu medicatia anticoagulanta, prin scaderea eficacitatii acesteia! 

Varza rosie – are actiune antiinflamatoare, ajuta la scaderea LDL-colesterolului, este sursa excelenta de vitamina K si antociani. Consumul regulat de varza are actiune anticancerigena. Prin continutul ridicat in fibre ajuta la normalizarea tranzitului intestinal si al echilibrului florei interstinale, precum si la scaderea indicelui glicemic al alimentelor (contribuind la scaderea in greutate).

Atentie – se recomanda scaderea consumului de varza cruda, neprelucrata termic de catre persoanele cu afectiuni toriodiene. Varza cruda are potential goitrogenic si poate agrava aceste boli! 

Sucul de lamaie – ajuta la scaderea in greutate, are efect antioxidant important datorita prezentei vitaminei C. Este indicat in indigestii si constipatie.

Scortisoara – actiuni importante antiinflamatorii si antioxidante, utile atat in sustinerea functiei hepatice, cat si in scaderea in greutate.

Ingrediente:

  • Sfecla rosie – o radacina de marime medie (app. 82 g);
  • Morcovi – 2 bucati de marime medie (app. 122 g);
  • Varza rosie – taiata marunt – o cana (app. 128 g);
  • Spanac – o cana (app. 30 g);
  • Lamaie – 1 bucata de marime medie, stoarsa (app 28 g);
  • Scortisoara – 1 lingurita (2 g).

Preparare:

Fresh-ul se prepara cu ajutorul unui storcator electric lent cu presare la rece pentru legume si fructe, dupa ce acestea au fost in prealabil curatate si spalate cu atentie. Se serveste proaspat, imediat dupa preparare. Pentru a nu pierde efectele fibrelor vegetale care in mod normal sunt colectate separat de catre aparat, recomandarea mea este de a le recupera si a le amesteca cu sucul obtinut. In acest fel se va obtine un „fresh” de o consistenta mai cremoasa, care poate fi consumata cu usurinta cu ajutorul unui pai de smoothie.

Valori nutritionale (pentru intreaga cantitate – app. 354 g):

  • Valoare energetica: 133 kcal; 
  • Carbohidrati: 31.6g (114 kcal);
    • Fibre: 9.7 g;
    • Zaharuri: 15.6 g.    
  • Lipide totale: 0.7g (25.1 kcal);
    • Acizi grasi Omega-3: 88.3 mg;
    • Acizi grasi Omega-6: 225 mg.
  • Proteine: 4.8 g (12.6 kcal);
  • Vitamine:
    • Vitamina A: 24226 UI;
    • Vitamina C: 83.4 mg;
    • Vitamina E: 1.6 mg;
    • Vitamina K: 196 mcg;
    • Vitamina B6: 0.5 mg;
    • Folat: 191 mcg:
    • Colina: 38.0 mg; 
    • Betaina ~271 mg.
  • Minerale:
    • Calciu: 50 mg;
    • Magneziu: 74.6 mg;
    • Potasiu: 1086 mg;
    • Sodiu 196 mg;
    • Mangan: 1.4 mg.
  • Apa: 313 g.

Va doresc pofta buna si sanatate la maxim!

Autor: Letitia Mates

Bibliografie:

SELF NutritionData. Fresh din sfecla rosie, morcovi, spanac si lamaie. [Internet] [Accesat 10.02.2020] La adresa: https://nutritiondata.self.com/facts/recipe/4249433/2?nc=1&autosave=form.info.autosave.