Pentru persoanele care adora afinele, dar si pentru pacientii cu diabet sau boli cronice intestinale, pentru cei care doresc sa isi intretina sau recupereze masa musculara printr-un aport proteic vegetal, sau pentru persoanele care doresc sa scada in greutate, propun acest smoothie din afine, banana, pudra proteica vegetala si scortisoara.

Portii: 1 pahar/borcan de 340 g

Ingrediente:

  • 1 banană medie;
  • ¾ cană de afine congelate;
  • 2 linguri de pudra proteica vegetala*, la alegere: mazare, canepa, orez, seminte de chia, seminte de dovleac, etc;
  • 1 cană de „lapte” de soia sau alt „lapte” vegetal la alegere (migdale, nucă de cocos, orez, caju, etc.);
  • ½ cană de suc de mere;
  • ½ lingurita de scortisoara macinata sau o mana de frunze proaspete de menta – dupa preferintele fiecaruia;
  • 1 cană de cuburi de gheață.

Nota* – pudra proteica vegetala nu se adauga in smoothie decat atunci cand este nevoie de un aport proteic mai ridicat: efort fizic intens, prelungit (sportivi), boli consumptive (cancer), programe de scadere in greutate, etc.

Mod de preparare:

Puneți toate ingredientele într-un blender si le mixati, incepand cu o viteza mica si crescand treptat, pana la obtinerea unei paste omogene, usor de trecut printr-un pai de smoothie.

Pentru un gust usor racoritor, puteti adauga cateva frunze proaspete de menta, iar pentru a creste potentialul antiinflamator si antioxidant al retetei, puteti sa adaugati ½ lingurita de scortisoara in compozitie. Se serveste rece.

Informații nutriționale [11]:

  • Valoare energetica: 377 kcal;
  • Lipide: 72 g
  • Carbohidrati: 73 g;
  • Proteine: 19 g;
  • Sodiu: 253 m

Procente din calorii:

  • Lipide: 26%
  • Carbohidrati: 56%
  • Proteine: 18%.

Scortisoara

Scorțișoara este condimentul preferat in orice bucatarie, fiind folosit în întreaga lume, de secole. Utilizata ca moneda de schimb in vechime, scortisoara are o aromă plăcută și un miros specific, foarte imbietor, care făcut-o populara în bucatarie, pana in zilele noastre.

Imagini pentru ceylon cinnamon
Imagine 1. Cele mai comune tipuri de scortisoara: C. verum (Ceylon) si C. cassia

Acest minunat condiment se obține din scoarța interioară a unor specii de arbori din genul Cinnamomum, familia Lauraceae. Dintre acestea, doar câteva specii sunt cultivate in scop comercial. Cinnamomum verum (Ceylon) este considerat a fi „adevărata scorțișoară”, insa cea mai mare parte a scorțișoarei existente pe piata internaționala provine din specia înrudită, Cinnamomum cassia (China), intalnita sub denumirea comuna „cassia”. Celalalte patru specii cultivate sunt: C. burmannii (Indonezia), C. loureiroi (Vietnam), C. verum (Sri Lanka) C. citriodorum (Malabar, SE India).

Scortisoara provine din scoarța interna a arborilor prezentati mai sus. Dupa recoltare, aceasta este așezată la soare pentru a se usca, timp in care se ruleaza in asa-zisele „bețișoare de scorțișoară”. Scorțișoara este disponibilă și sub formă de pudră.

Valori nutritionale (100 g scortisoara macinata):

  • Apa: 10.58 g;
  • Carbohidrați: 80.59 g;
  • Fibre: 53.1 g;
  • Proteine: 3.99 g;
  • Lipide totale: 1.24 g;
  • Calciu: 1002 mg;
  • Fier: 8.32 mg;
  • Zinc: 1.83 mg;
  • Seleniu: 3.1 mcg;
  • Folat: 6 mcg;
  • Vitamina K: 31.2 mcg [1].

Compozitie:

Scorțișoara contine o mare varietate de compuși rășinoși, dintre care cinamaldehidele, cinamatul sau acidul cinamic, precum si numeroase uleiuri esențiale. Pe măsură ce scorțișoara „imbatraneste”, culoarea sa se brunifica, devenind mai bogata in compusi rasinosi.

Ea se distinge prin prezența unei game largi de uleiuri esențiale: eugenol, L-borneol, oxid de cariofilenă, b-cariofilenă, L-bornil acetat, E-nerolidol, α-cubeben, α-terpineol, terpinolen și a-thujena [2].

Cinamaldehidele conferă aromă scorțișoarei, cumarina (toxină) contribuie la gust, iar mai mulți compuși incluzând polimerii Methyl Hydroxy Chalcone (MHCPs) contribuie la efectele de sensibilizare a insulinei sistemice atribuite scortisoarei.

Scorțișoara conține, de asemenea, taninuri, flavonoide, glicozide, terpenoizi și antraquinone [10].

Cateva dintre beneficiile consumului de scortisoara:

  • Normalizeaza nivelele serice de glucoză si  insulină – preventia diabetului de tip 2;
  • Are actiune antiinflamatoare si antioxidanta –  adjuvant in tratamentul artritei reumatoide, reduce riscul de cancer, adjuvat in bolile neurodegenerative;
  • Creste senzatia de satietate – folosita in programele de scadere in greutate;
  • Actiune antialgica (eugenol) – remediu in durerile dentare;
  • Actiune antivirala – remediu in raceli, gripe, infectii respiratorii virale [3,4,5].

Imagine 2. Beneficiile consumului de scortisoara

Toxicitate – siguranta consumului de scortisoara

  • Nu au fost raportate inca date legate de dozele maxime de tolerabilitate si efectele adverse specifice.  Consumul de scorțișoară in calitate de condiment sau agent aromatizant este considerat în general ca sigur de către Food and Drug Administration (SUA).
  • Speciile de scorțișoară variază considerabil în ce priveste conținutul de cumarina, un compus hepatoxic, regasit in cantitati mai mici de 0,01 g / kg în C. zeylanicum, respectiv 3,6 g / kg în C. cassia.
  • Cantitatea de cumarină în alimente specifice este reglementată de Uniunea Europeană, cu recomandări practice pentru menținerea nivelurilor adecvate ale acesteia în produsele alimentare [6,7].
  • C. Cassia conține niveluri ridicate de cumarine, care s-au dovedit a fi toxice în doze mari. S-a observat ca un aport zilnic mai mare de 0,1 mg/kg greutate corporală poate altera capacitatea de coagulare la  pacientii care urmeaza tratament anticoagulant (warfarina). Desi rezultatele studiilor efectuate in acest sens sunt contradictorii, se recomanda ca acesti pacienti sa evite consumul de scortisoara [8].
  • Nu se recomanda administrarea suplimentelor alimentare care constin scortisoara impreuna cu medicatia antidiabetica – risc de hipoglicemii.
  • Cumarina este un compus cu actiune hepatotoxică, motiv pentru care este recomandat ca pacienții cu tulburări hepatice să evite consumul de scorțișoara [8].
  • Datorita faptului ca deocamdata nu se cunosc dozele maxime de siguranta, scortisoara trebuie evitata si de catre femeile insarcinate (cantitati mari pot determina aparitia contractiilor uterine, sangerari sau hipoglicemii).

Cea mai buna modalitate de a evita ingerarea unor cantitati mari, toxice de cumarine din scortisoara este aceea de a alege varianta Ceylon (Cinnamomum verum), intalnita de obicei sub forma de batoane (betigase). In cazul acesteia, se considera ca 1 lingurita/zi nu ar prezenta nici un risc de toxicitate, intrucat cantitatatea aferenta de cumarine ar fi foarte mica [10].

Pofta buna si sanatate la maxim va doresc!

Cu drag, Letitia M.

Bibliografie:

  1. USDA. Spices, cinnamon, ground. [Internet]. [Published 04.01.2019, cited 26.01.2020]. La adresa: https://fdc.nal.usda.gov/fdc-app.html#/food-details/171320/nutrients.
  2. Rao PV, Gan SH. Cinnamon: a multifaceted medicinal plant. Evid Based Complement Alternat Med. 2014;2014:642942.
  3. University of Maryland. Health Benefits of Cinnamon. [Internet] La adresa: https://www.graduate.umaryland.edu/gsa/gazette/November-2015/Health-Benefits-of-Cinnamon/.
  4. Kawatra P, Rajagopalan R. Cinnamon: Mystic powers of a minute ingredient. Pharmacognosy Res. 2015;7(Suppl 1):S1–S6.
  5. Keith S. Cinnamon. Update of Potential Health Benefits. Nutrition Today. 2019 – Volume 54(1): 42-52.
  6. Opinion of the Scientific Panel on Food Additives, Flavourings, Processing Aids and Materials in Contact With Foods (AFC). Question number EFSA-Q-2008-677. Coumarin in flavourings and other food ingredients with flavouring properties. 2008.
  7. Ballin N, Sorenson A. Coumarin content in cinnamon containing food products on the Danish market. Food Contr. 2014;38:198–203.
  8. Kawatra P, Rajagopalan R. Cinnamon: Mystic powers of a minute ingredient. Pharmacognosy Res. 2015;7(Suppl 1):S1–S6.
  9. WebMD. Cinnamon. [Internet] [16.09.2019, cited: 26.01.2020]. La adresa: https://www.webmd.com/diet/supplement-guide-cinnamon.
  10. Examine.com. Cinnamon. [Internet] [Last Updated: 08.07.2018; cited 26.01.2020]. La adresa: https://examine.com/supplements/cinnamon/research/#dosing-and-coumarin-avoidance.
  11. SELFNutritionData. [Internet] [26.01.2020]. La adresa: https://nutritiondata.self.com/ .