Update articol: 8.11.2019

Menopauza, perioada fiziologica ce face parte din viata fiecarei femei este marcata de intreruperea permanenta a ciclurilor menstruale, in jurul varstei de 40-50 de ani. Se considera intrare in menopauza atunci cand mentruatiile lipsesc pentru o perioada de 12 luni consecutiv, fara sa existe alte motive.

La majoritatea femeilor menopauza se instaleaza lent, incepand de la cateva luni pana la cativa ani, timp in care are loc scaderea graduala a producerii de estrogen. Aceasta este perioada de tranzitie se numeste perimenopauza. Cand nivelul de estrogen este suficient de mic incat nu mai poate stimula endometrul (stratul intern al uterului) sa prolifereze, apare menopauza.

Semne si simptome ale menopauzei

Menopauza este insotita de anumite simptome, de cele mai multe ori suparatoare pentru femei: pe langa incetarea ciclurilor mentruale apar bufeurile, transpiratiile nocturne, insomnia, schimbari bruste de dispozitie sau afectarea vietii sexuale.

Bufeurile si transpiratiile

Aproximativ 75-85% dintre femei prezinta bufeuri si transpiratii care se manifesta de obicei inainte de disparitia menstrelor. La cele mai multe femei bufeurile continua mai mult de un an, existand situatii in care acestea se pot extinde si pana la 5 ani.
Episoadele de bufeuri care de regula dureaza intre 30 secunde si 5 minute pot fi urmate de frisoane, iar in timpul noptii se manifesta sub forma de transpiratii.
Aceste manifestari par sa fie accentuate de fumat, ingestia de bauturi fierbinti, alimente cu continut de nitriti sau sulfiti, alimente condimentate, alcool si cafeina.

Modificarile neuropsihice

Modificarile neuropsihice (dificultati de concentrare, pierderi de memorie, depresie, anxietate) pot insoti menopauza dar se pare ca nu au legatura directa cu scaderea nivelului estrogenic.
In urma episoadelor de transpiratii nocturne care afecteaza somnul se poate instala insomnia, starea de oboseala accentuata, iritabilitatea si concentratia deficitara.

Afectarea vietii sexuale

Scaderea nivelelor estrogenice poate determina subtierea si uscarea mucoasei vaginale (vaginita atrofica), cu repercursiuni asupra vietii sexulale a femeii.

Alte manifestari ale menopauzei

Menopauza poate fi insotita de episoade intermitente de ameteala, palpitatii, greata, constipatie, diaree, dureri articulare, dureri musculare, senzatie de maini si picioare reci.
In aceasta perioada pot aparea cresterea in greutate, obezitatea, scaderea masei musculare, aceste manifestari facand parte insa si din tabloul mai complex al imbatranirii.
Scaderea nivelului estrogenic va antrena cresterea resorbtiei osoase de catre osteoclaste, exprimata prin aparitia osteopeniei sau osteoporozei.

Tratament

Deoarece menopauza este o perioada fiziologica a organismului femeii, in mod normal ea nu necesita tratament medical.
Manifestarile suparatoare care insotesc menopauza (bufeuri, transpiratii, insomnie, vaginite, stare de oboseala accentuata, uneori cresteri in greutate, etc) se abordeaza individual, prin mai multe mijloace: tratamente hormonale de substitutie, tratamente alternative, adaptarea alimentatiei, etc.

Tratamentul hormonal

Prin tratamentul hormonal de substitutie se are in vedere reechilibrarea hormonala a organismului. Deoarece scaderea nivelului de estrogen este responsabila de majoritatea simptomelor din menopauza, medicatia de substitutie hormonala are la baza estrogenii ca substante active. Acesti hormoni stimuleaza cresterea endomentrului. Daca tratamentul contine doar estrogen, prin cresterea nivelelor serice ale acestuia se pot dezvolta polipi sau chiar cancer de endomentru.
Efectele estrogenului sunt atenuate de progesteron, de aceea tratamentul hormonal de substitutie va fi alcatuit intotdeauna de combinatii estrogen-progesteron.
Tratamentul de substitutie hormonala se recomanda incepand de la simptome moderate pana la severe. El poate contribui la diminuarea bufeurilor, a simptomelor vaginale sau la preventia osteoporozei.

Atentie: utilizarea pe termen lung a tratamentului hormonal in menopauza creste riscul de aparitie al accidentelor vasculare ischemice, embolismului pulmonar, dementei, bolilor coronariene sau chiar a cancerului (endomentru, san)!

Tratamentul alternativ

Black cohosh (Actaea racemosa, Cimicifuga)

Black cohosh este una dintre cele mai bine si indelung studiate plante recomandate in menopauza. Substantele active din cimicifuga scad nivelul de hormon luteinizant (LH), responsabil de multe manifestari nedorite specifice menopauzei. Acidul salicilic din compozitia sa actioneaza ca antialgic si antiinflamator. Simptome pe care cimicifuga este eficienta: bufeuri, crampe, dureri de cap, stare depresiva.

Atentie! Cimicifuga este o planta care trebuie evitata de catre femeile insarcinate sau persoanele cu afectare hepatica.

Wild Yam (Dioscorea villosa)

Black cohosh este una dintre cele mai bine si indelung studiate plante recomandate in menopauza. Substantele active din cimicifuga scad nivelul de hormon luteinizant (LH), responsabil de multe manifestari nedorite specifice menopauzei. Acidul salicilic din compozitia sa actioneaza ca antialgic si antiinflamator. Simptome pe care cimicifuga este eficienta: bufeuri, crampe, dureri de cap, stare depresiva.

Atentie! Cimicifuga este o planta care trebuie evitata de catre femeile insarcinate sau persoanele cu afectare hepatica.

Atentie!

  • Nu se utilizeaza aceasta planta de catre persoanele care au patologie cronica de origine hormonala: cancer de san, cancer uterin, endometrioza sau fibrom uterin.
  • Se evita tratamentul cu Wild Yam la persoanele cu deficienta de proteina S sau lupus eritematos.

Isopul si valeriana

  • Au actiune calmanta si ajuta la instalarea somnului.

Trifoiul rosu si dong quai

  • Actioneaza pe bufeuri, atrofie vaginala si depresie.
  • Atentie! Se evita tratamentul cu trifoi rosu si dong quai la persoanele cu deficienta de proteina S sau lupus eritematos.

Algele si produsele din soia (izoflavone)

  • Actioneaza pe bufeuri si transpiratiile nocturne.
  • Atentie! Sunt contraindicate in afectiuni tiroidiene.

Sunatoarea

  • Are actiune antidepresiva si anxiolitica.
  • Atentie! Sunatoarea interactioneaza cu multe medicamente. Intrebati medicul sau farmacistul daca o puteti folosi in combinatie cu medicatia pe care o urmati. Exemple: antidepresive, anticoagulante, medicatie contraceptiva.

Ginsengul siberian

  • Are actiune antidepresiva si creste nivelul de estrogen.
  • Atentie! Este contraindicat in hipoglicemie, hipertensiune sau afectiuni cardiace.

Salvia

  • Are actiune sedativa, reduce transpiratia excesiva.

Lavanda

  • Are efect calmant, sedativ si antispastic.

Calciul 

Decalcefierea osoasa determinata de scaderea nivelului de estrogen poate deveni o problema foarte serioasa dupa instalarea menopauzei. Este foarte important ca femeile aflate in menopauza sa isi aduca un aport zilnic suficient de calciu. Femeile aflate sub 51 de ani au nevoie de 1000 mg de calciu zilnic, pe cand cele trecute de aceasta varsta trebuie sa aiba un aport de aproximativ 1200 mg pe zi. Este indicat ca aceasta cantitate de calciu sa fie adusa prin alimentatie: sardine, somon, seminte de susan, chia sau in, legume cu frunze verzi, quinoa, portocale, fasole, broccoli, fructe uscate sau nuci.

Daca este necesara suplimentarea alimentatiei cu tablete de calciu, este recomandat ca acestea sa nu contina mai mult de 500 mg pe doza. Absorbtia este influentata si de prezenta vitaminei D .

Vitamina D

Numita si „vitamina soarelui”, aceasta vitamina se sintetizeaza in organism in proportie de aproximativ 70% in urma expunerii la soare, restul provenind din alimentatie. In absenta vitaminei D, organismul nu este capabil sa absoarba calciul. Majoritatea adultilor au nevoie de un aport zilnic de aproximativ 400-600 UI de vitamina D.

Sursele alimentare de vitamina D: uleiul de peste, somonul, laptele, ouale, sucul de portocale, ciupercile, soia.

Vitamina E

Studiile au demonstrat ca Vitamin E  are un putermic caracter antioxidant si joaca un rol important in reducerea in intensitate a manifestarilor neplacute din menopauza, inclusiv a bufeurilor. [8] Sursele naturale de vitamina E  sunt uleiurile (masline, de cocos), legumele cu frunze verzi, nucile, alunele si semintele.

Remedii homeopate indicate in menopauza

Foliculinum, Sepia oficinalis (CH9-15), Actheane, Hot Flashes.

Gemoterapice recomandate in menopauza

  • Polygemma 9, Femei 50+: 2×2 ml/zi, diluati in apa, inainte de mese. Cure 2-3 luni.
  • Donavital (mladite si fructe de zmeur, extracte vegetale de Vitex agnus castus): 4 ml dimineata, inainte de masa. Cure 3-6 luni.

Una dintre schemele de tratament indicate in menopauza:

  • Dimineata: Extract din mlădiţe de MERIŞOR – Vaccinium vitis idaea MG=D1, 2 ml diluati in putina apa
  • La pranz: Extract din mlădiţe de SEQUOIA – Sequoia gigantea MG=D1, 2 ml diluati in putina apa
  • Seara: Extract din mlădiţe de MUR – Rubus fructicosus MG=D1, 2 ml diluati in putina apa.

Alimentatia

Nutritia este o modalitate prin care se pot tine sub control sau chiar inlatura anumite manifestari neplacute ale menopauzei. Anumite alimente pot contribui la accentuarea acestor manifestari, pe cand altele, pe fondul adoptarii unui stil de viata cat mai sanatos, vor ajuta la atenuarea lor.

Alimente care pot agrava manifestarile din menopauza

  • Cafeaua, ceaiul (verde, negru), bauturile carbogazoase, bauturile alcoolice
  • Alimentele condimentate, iuti
  • Zaharul
  • Produsele lactate
  • Produsele din faina alba
  • Carnea rosie, carnea de pasare – consumate in exces
  • Alimentele conservate.

Alimentatia sanatoasa din menopauza

Alimentatia sanatoasa presupune consumul de alimente naturale, proaspete si pe cat posibil, lipsite de aditivi alimentari artificiali.

Recomandari:

  • Consumati zilnic fructe si legume proaspete.
  • Fructele uscate (caise, stafide), contin si ele cantitati insemnate de minerale.
  • Alegeti produsele integrale, pentru a creste consumul de fibre.
  • In locul laptelui, alegeti laptele acru, iaurtul, sana, kefirul, produse care imbunatatesc procesul de digestie si contribuie la o mai mare absorbtie a calciului.
  • Consumati carne doar ocazional; alegeti carnea macra, fara grasime.
  • Consumati in mod regulat grasimi nesaturate, cu rol cardioprotector si antiinflamator: peste gras (somon, ton, macrou, sardine).
  • Folositi ulei de masline extravirgin.
  • Nu uitati de apa, hidratat-va corespunzator!
  • Reduceti aportul de sare din alimentatie: va ajuta la controlul tensiunii arteriale.
  • Se pot avea in vedere suplimentele alimentare cu antioxidanti, acizi grasi omega-3, coenzima Q10, calciu si vitamina D.

Alimente benefice in menopauza:

  • Leguminoase: soia, linte, mazare, naut, tofu, fasole boabe.
  • Seminte: seminte de in, susan, dovleac, mac, floarea soarelui, pin.
  • Peste: macrou, hering, tipar, sprot, scrumbie.
  • Cereale: ovaz, grau, orz, secara, faina de soia, faina integrala.
  • Fructe: mere, prune, cirese, banane, portocale, piersici, pere, mango.
  • Oua, lapte si produse lactate: oua, iaurt organic, unt, lapte batut, quark, lapte de soia, iaurt de soia.
  • Nuci: nuci simple, caju, braziliene, alune, migdale, fistic – crude, neprajite si nesarate!
  • Grasimi si uleiuri: ulei de masline, de in, susan, floarea soarelui, soia, nuci, porumb.
  • Condimente si plante aromatice: usturoi, scortisoara, salvie, telina, patrunjel, trifoi rosu, hamei, fenicul.
  • Paine: paine din faina integrala, cu seminte (susan), paine ciabatta.
  • Legume: varza, broccoli, morcovi, cartofi (dulci), ardei, legume cu frunze verzi (salata, ruccola), rubarba, muguri de fasole.
  • Indulcitori: miere, stevie, sirop de artar.

Cum abordam schimbarile de dispozitie din menopauza?

Miscarea

Faceti miscare zilnic: plimbari, alergat sau mersul cu bicicleta, de preferinta in aer liber.

Focusul

Concentrati-va asupra unui singur lucru, deoarece capacitatea de a rezolva cat mai multe in acelasi timp (multitasking) scade odata cu varsta. Frustrarea de a nu mai functiona la „cote maxime” aduce cu sine nemultumire si enervare, sentimente care afecteaza tabloul hormonal.

Pastrarea glicemiei in limite normale

Daca nivelul zaharului din sange este scazut, acest lucru se va exprima in suparare si agresivitate. Luati mese mai usoare si mai dese pe parcursul zilei, fapt care va mentine glicemia la un nivel normal.

Relaxarea

Incercati sa reduceti stresul si aveti grija sa va relaxati, pentru a mentine tabloul hormonal in echilibru.

Echilibrul hormonal

  • Serotonina – scaderea nivelului estrogenic va influenta nivelul serotoninei, reflectat prin stari de sobrietate, tristete si scurtarea orelor de somn. Sunatoarea este remediul natural indicat in restabilirea echilibrului serotoninic.
  • Triptofanul – este un aminoacid care poate ajuta la redobandirea starii de bine. El se gaseste in alimente bogate in proteine (carnea de curcan), dar si in seminte de dovleac, linte, banane, cereale, seminte de susan, orez brun, seminte de floarea soarelui, nuci si alune.

Concluzii

Adoptarea unui stil de viata sanatos este esential pentru femei si nu este considerat prea tarziu daca aceasta schimbare incepe chiar si la instalarea menopauzei.

Aceasta perioada din viata este insotita adeseori de patologie cronica diversa, motiv pentru care se impune controlul regulat al tensiunii arteriale, nivelului de colesterol, glicemiei, hormonilor tiroidieni, precum si efectuarea testului Papanicolau sau mamografiei.

Modificarile induse in dieta zilnica pot contribui intr-o foarte mare masura la mentinerea sub control a manifestarilor neplacute care insotesc perioada de menopauza.

Activitatea fizica regulata si managementul stresului sunt componente ale stilului de viata sanatos care contribuie atat la mentinerea echilibrului hormonal, cat si a sanatatii fizice si psihice a femeii aflate in perioada de menopauza.

Autor: Letitia Mates

Bibliografie

  1. MediPedia. Behandeling van menopause. [Internnet]. La adresa: http://nl.medipedia.be/menopauze/behandelingen/artikel_hormonale-substitutietherapie-hst_9961, accesat 8.11.2019.
  2. WebMD. Wild Yam. [Internet]. La adresa: http://www.webmd.com/vitamins-supplements/ingredientmono-970-wild%20yam.aspx?activeingredientid=970&activeingredientname=wild%20yam, accesat 8.11.2019.
  3. Thuisarts.nl. Ik wil goed omgaan met klachten door de overgang. [Internet] [Last update: 1 apr 2012 ]. La adresa: https://www.thuisarts.nl/overgang/ik-wil-goed-omgaan-met-klachten-door-overgang, accesat 8.11.2019.
  4. Natuur Dietisten Nederland. De monopauze en overgangsklachten. [Internet]. La adresa: https://www.natuurdietisten.nl/kenniscentrum/ziektebeelden-natuurlijke-voeding/menopauze-en-overgangsklachten/, accesat 8.11.2019.
  5. WebMD, „ All about menopause and perimenopause”, la adresa: https://www.webmd.com/menopause/ss/slideshow-menopause-overview , accesat 8.11.2019.
  6. Plantextrakt. Polygemma 9 – Femei 50+. [iNTERNET]. La adresa: https://www.plantextrakt.ro/produse/gemoterapice/polygemma/polygemma-9-femei-50, accesat 8.11.2019.
  7. Phyllis A. Balch. Vindecare prin nutritie. Editura Litera, Bucuresti 2014.
  8. Horstman AM, Dillon EL, Urban RJ, Sheffield-Moore M. The role of androgens and estrogens on healthy aging and longevity. J Gerontol A Biol Sci Med Sci. 2012 Nov;67(11):1140-52.