Remedii naturale somn

Remedii naturale pentru un somn odinhnitor. Somnul este procesul care ne ajuta sa ne refacem rezervele de energie, motiv pentru care trebuie sa ii oferim atat atentia cuvenita, cat si timpul necesar pentru a beneficia de avantajele oferite de el.

Asa cum deja stim, la varsta adulta avem nevoie in medie de aproximativ 7-8 ore de somn pe noapte, timp in care organismul intra intr-un proces de refacere, vindecare, precum si de consolidare a memoriei si cunostintelor inmagazinate in timpul zilei. Astfel, somnul este esential pentru sanatatea noastra.

Remedii naturale pentru un somn odihnitor

Cu totii stim ca o masa satioasa servita cu putin timp inainte de a merge la culcare ne va face sa adomim greu, iar somnul va fi unul neodihnitor si agitat. Din acest motiv, cina trebuie sa nu fie foarte incarcata in calorii si sa fie servita cu cel putin 3 ore inainte de a merge la culcare. In acest fel organismul va avea suficient timp pentru digestie, iar somnul va fi unul mai linistit.

Cele mai bune alimente care ajuta la instalarea somnului: ciresele, bananele, migdalele, mierea, semintele de in.

Alimentele care impiedica instalarea somnului: alcoolul, alimentele foarte condimentate, iuti (ardeiul iute), alimentele grase, cafeaua, ciocolata (in special cea neagra).

cirese-banane
Banane si cirese

Triptofanul

Alimentele consumate de noi contin compusi biologic activi, care pot ajuta la instalarea mai rapida a somnului. Spre exemplu, triptofanul este un aminoacid care ajuta creierul sa intre intr-o stare de relaxare, in acelasi mod in care o fac melatonina si serotonina.

Triptofanul se regaseste in cantitati apreciabile in: carnea de curcan, oua, branzeturi, ananas, tofu, somon, nuci si seminte, banane, orez brun, fulgi integrali de ovaz sau quinoa.

Magneziul

Magneziul este unul dintre cele mai importante minerale din organism, fiind un componet critic a cel putin 300 de functii biochimice ale acestuia. Cel mai important antioxidant al organismului, glutationul, are nevoie de magneziu pentru sinteza sa. Atunci cand nivelul sanguin de magneziu scade sub limitele normale, organismul „semnaleaza” acest lucru prin diverse manifestari: crampe musculare, stari de anxietate, insomnii, cresterea tensiunii arteriale, oboseala excesiva, migrene, osteoporoza, sau chiar diabet de tip 2.

Alimente care contin magneziu: legumele cu frunze verzi, nuci si seminte, pestele gras, boabele de soia, fructele de avocado, bananele, ciocolata neagra, lactatele (iaurtul), fructele uscate, ierburile aromatice (coriandrul, mararul, salvia, busuiocul).

Calciul

Conform unui studiu publicat in European Neurology Journal, calciul este un mineral implicat in mod direct in succesiunea ciclurior de somn. Se pare ca nivelele circulante de calciu sunt mai ridicate in timpul secventelor cu cel mai adanc somn, ca de exemplu faza REM. Absenta acestei faze din desfasurarea somnului este corelata cu deficienta de calciu.

Alimente care contin calciu: seminte de susan, migdale, smochine, soia (boabe), kale. patrunjel, nap turcesc, ardei gras (rosu/verde), rosii (uscate), spanac, varza chinezeasca, fasole, andive, portocale.

Teiul argintiu (Tilia tomentosa)

Tilia tomentosa – flowers

Extractele sau ceaiul din flori de tei au actiune atat pe sistem nervos central si neurovegetativ, musculatura neteda si striata, cat si pe sistemul cardio-vascular.

Recomandarile principale privesc sistemul nervos, ajutand la ameliorarea stărilor de nervozitate, nelinişte şi stres. Îmbunătăţeşte calitatea somnului.

Extractul din muguri de tei argintiu – Tilia tomentosa MG=D1, adultilor si copiilor peste 7 ani se recomanda câte 5-15 picături, în puţină apă, de 2-3 ori pe zi, înainte de mese, sau inainte de culcare.

Floarea pasiunii (Passiflora incarnata)

Passiflora incarnata

Partile aeriene (Passiflora herba) contin flavonoide, glicozide, fitosteroli, acizi polifenolcarboxilici. Acestea au actiune relaxanta asupra sistemului nervos central si la nivelul musculaturii netede.
Passiflora este recomandata in special in insomnii, stari de neliniste, incordare, iritabilitate, stari emotive sau tulburari neurovegetative.

Suplimentele alimentare cu extract din passiflora (tincturi, capsule sau tablete) pot ajuta in cazurile in care pe parcursul zilei intampinam situatii stresante, din cauza carora avem dificultati la adormire.

Sunatoarea (Hypericum perforatum)

Hypericum perforatum

Sunatoarea a fost indelung studiata, in special datorita continutului sau in hyperforina si adhyperforina. Acestea sunt substante care joaca roluri de mesageri la nivelul creierului, imbunatatind starea de bine, gasindu-si utilitatea in tratamentul unor tipuri de depresie.

Depresia poate afecta somnul din mai multe perspective, putand interveni atat in instalarea acestuia, cat si in trezirile din timpul noptii, cu greutatea de a readormi. Ceaiurile sau suplimentele alimentare cu sunatoare se recomanda de obicei in tratamentul depresiilor usoare.

Atentie – Sunatoarea poate interactiona cu mai multe medicamente. Daca urmati un tratament medicamentos, verificati cu atentie prospectul acestuia sau consultati medicul sau farmacistul in legatura cu potentialele interactiuni!

Valeriana (Valeriana officinalis)

Valeriana officinalis

O planta foarte cunoscuta pentru actiunile sale sedative si anxiolitice, valeriana este utilizata in special pentru obtinerea unui somn linistit si odihnitor. Principalul component responsabil de aceste efecte este acidul gamma aminobutiric (GABA), regasit in radacina de valeriana. Acesta are capacitatea de a inhiba activitatea neruro-transmitatorilor la nivelul sistemului nervos central si retinei, regland tonusul muscular.

Suplimentele alimentare sau produsele farmaceutice contin extracte sau pulberi din radacina de valeriana, sub forma de ceai, capsule, tablete sau picaturi.

Uleiurile esentiale 

Prin aromaterapie putem scadea tensiunea nervoasă şi induce o stare de relaxare. Dacă insomnia este cauzată de oboseală, sunt eficiente uleiurile de mentă, lămâie, salvie şi melisă. Persoanele care suferă de insomnie pe fond de stres prelungit este bine să folosească uleiurile volatile de trandafir, iasomie şi lavandă.

Uleiul de lavandă este unul dintre cele mai cunoscute si utilizate uleiuri esentiale. El are actiune antiinflamatoare, antivirala, antidepresiva şi calmanta. Este un remediu eficient in insomnii, stari de nelinişte sau palpitatii.

Lavandula officinalis – oil

Daca alegeti aceasta metoda pentru tratarea insomniilor, puneti cate 5 picaturi de ulei (lavanda) in apa din vasul de aromaterapie cu aproximativ doua ore inainte de a merge la culcare.

Remedii naturale pentru un somn odihnitorConcluzie

In concluzie, atunci cand intampinam dificultati in a adormi si a ne odihni suficient, putem incerca sa identificam cauza acestei situatii. Ea poate consta in stresul cotidian, o stare depresiva, o deficienta de calciu sau magneziu, abuzul de cafea sau pur si simplu o cina satioasa si mult prea tarzie… Remedii naturale, asemenea celor prezentate in acest articol, ne pot ajuta in situatii usoare, in care nu este nevoie de consult medical.

Autor: Letitia Mates

Update articol: 04.03.2020

Bibliografie

  1. Simmons D, Joshi S, Shaw J. Hypomagnesaemia is associated with diabetes: Not pre-diabetes, obesity or the metabolic syndrome. Diabetes Res Clin Pract. 2010 Feb;87(2):261-6.
  2. MNT. Insomnia: Studies Suggest Calcium And Magnesium Effective. [Internet]. Accesat 04.03.2020.
  3. UHN Daily. 2 Passionflower Benefits: Anti-Anxiety and Insomnia Without the Side Effects. [Internet]. Accesat: 04.03.2020.
  4. PlantExtrakt. Extract din muguri de tei argintiu Tilia Tomentosa. [Internet]. Accesat 04.03.2020.