Update articol: 15.11.2019

Dupa articolul Alimentatia in perioada de post, in care am incercat sa structurez rolul pe care il are fiecare grupa de alimente in aceasta perioada, va propun cateva idei pentru a combina alimentele propuse, pe parcursul unei zile.

Posibilitatile de a consuma si savura doar alimente de origine vegetala sunt nenumarate, motiv pentru care am ales doar cateva dintre ele, pentru sugestionare.

Deoarece si in perioada de post este important sa ne pastram un ritm al alimentatiei zilnice, am structurat aceste idei in functie de mesele principale si gustarile de peste zi. Cele mai importante sunt cele trei mese principale, insa nu uitati ca prin gustari puteti aduce organismului un plus de energie si vitalitate, acestea fiind alcatuite in principal din fructe, sucuri, nuci, alune sau seminte.

Mic dejun (7:00-8:00)

Varianta 1

  • 4-5 bruschete cu salata de vinete si 3-4 rosii cherry;

           Sau: 2-3 felii de paine cu humus, ardei copti si o lingura de germeni (creson, lucerna, grau, etc);

  • Un ceai din plante indulcit cu 1-2 lingurite de miere de albine.

Varianta 2

  • 2-3 felii de paine de secara cu 3-4 felii de tofu si o jumatate de ardei gras;
  • Un ceai din plante indulcit cu 1-2 lingurite de miere de albine.

Varianta 3

  • 2-3 felii de paine integrala prajita, 3-4 felii de avocado si 2-3 rosii cherry;
  • Un ceai din plante indulcit cu 1-2 lingurite de miere.

Varianta 4

  • Un bol de cereale integrale cu „lapte” vegetal (migdale, soia, orez, cocos);

          Sau: Un bol de fulgi de ovaz cu miere si scortisoara, 1-2 linguri de seminte de floarea soarelui si „lapte” de migdale.

Gustare (10:00)

  • Amestec din: nuci (caju, Pecan, Macadamia), alune, migdale – aproximativ o mana (10-12 bucati);
  • Fructe proasptete: un mar, o para, o portocala, 1-2 mandarine, un bol de capsuni, struguri sau o ceasca de fructe de padure;
  • Fructe uscate: 2-3 caise, 3-4 prune, o mana de goji, merisoare sau stafide;
  • Legume: o jumatate de ardei gras, un morcov crud, etc;
  • Suc proaspat din legume si fructe. Exemple:
    • Morcovi, mar si portocale
    • Sfecla rosie, portocale, menta
    • Ananas si ghimbir
    • Rosii
    • Castravete, lamaie si patrunjel verde.
Sucuri

Pranz (13:00-14:00)

Varianta 1

  • Supa-crema de rosii cu crutoane;
  • Mazare scazuta cu chiftelute de post.

Varianta 2

  • Supa-crema de linte;
  • O portie de cartofi cu sos de legume.

Varianta 3

  • Supa de zarzavat;
  • Sarmalute de post.

Varianta 4 – pentru „dezlegarea la peste”

  • Supa crema de morcovi si dovlecei;
  • Cod sau somon la gratar cu rizotto din orez salbatic si salata verde.
Salata

Gustare (16:00)

  • Alternative din gustarea de la ora 10:00.

Cina (18:00-19:00)

Variante

  • Conopida la cuptor si 1-2 felii de paine integrala;
  • Salata Caesar (fara pui) cu dressing din ulei de masline si lamaie, Crutoane din faina integrala.
  • Mamaliguta cu sote de ciuperci;
  • Ghiveci de legume cu orez integral;
  • Fasole scazuta cu salata de varza si rosii.
Detox

Postul este o perioada in care organismul poate „renaste” atat spiritual cat si fizic. Eu cred ca reusita lui depinde de o abordare organizata, cu o perspectiva clara a ceea ce trebuie sa facem in saptamanile cat acesta dureaza. Respectand mesele principale de peste zi si reusind sa le echilibram atat din punct de vedere caloric dar si al aportului proteic sau vitaminic, nu putem decat sa ne bucuram de beneficiile pe care ni le pote oferi o alimentatie sanatoasa.

Consumati pe cat posibil legumele, fructele, nucile si semintele, uleiurile vegetale, germenii si vlastarii in stare proaspata, neprelucrate termic, pentru a putea beneficia de tot „pachetul” de nutrienti pe care acestea le ofera.

Incercati sa reduceti zaharul din alimentatie. Inlocuiti-l cu mierea de albine, sursa importanta de vitamine, minerale si nutrienti cu actiune antiinflamatorie, imunomodulatoare, antibacteriana sau antivirala.

Evitati produsele de panificatie, cofetarie si patiserie din faina alba. Consumati paine din faina integrala.

Pentru consumatorii de cafea – incercati in aceasta perioada sa reduceti aportul de cafeina, sau chiar sa renuntati la cafea.

Tarabele magazinelor sunt pline de produse alimentare destinate perioadei de post. Cititi cu atentie etichetele acestora inainte de a le cumpara, deoarece multe dintre ele sunt puternic aditivate sau contin ingrediente care ar putea impiedica incercarea de a elimina produsii toxici din alimentatie. De exemplu: creme de „branza vegetala”, „pateuri vegetale”, produse de patiserie din faina rafinata si grasimi hidrogenate (margarine).

Evitati consumul de margarina, in locul acesteia alegand uleiul de masline extravirgin sau felii de avocado (sau guacamole) pentru masa de dimineata.

Probabil ca este adevarat ceea ce s-a spus, ca „suntem ceea ce mancam”… Fara ca mancarea sa devina o obsesie, incercam sa ne alimentam cat mai curat si sanatos, cu „scaparile” aferente pe care eu le consider normale, insa avem prilejul ca cel putin de doua ori pe an sa ne ajutam organismul sa isi recapete fortele din darurile oferite de natura. De aceea, celor hotarati sa posteasca, fie chiar si doua sau trei zile pe saptamana, le doresc succes si mari impliniri sufletesti!

Autor: Letitia Mates