Fitonutrientii sunt substante chimice care se regasesc in mod natural in alimentele de origine vegetala. Denumirea lor deriva din grecescul „phyto” (planta). Acesti compusi ofera culoare, miros sau gust alimentelor, iar odata ingerati au capacitatea de a influenta procesele biochimice specifice organismului, contribuind la pastrarea sau redobandirea starii de sanatate.

Numeroase studii efectuate asupra fitonutrientilor au pus in valoare potentialul lor de actiune, indeosebi in preventia cancerului prin:

  • Stimularea sistemului imunitar
  • Anularea potentialului cancerigen al anumitor substante din alimente, bauturi sau aer
  • Reducerea starii inflamatorii specifica bolilor cronice (inclusiv cancerului)
  • Prevenirea alterarii structurii ADN-ului sau repararea secventelor deja alterate
  • Reducerea actiunii stresului oxidativ care contribuie la cresterea agresivitatii cancerului
  • Incetinirea ratei cresterii si diseminarii celulelor canceroase
  • Inducerea apoptozei in celulele afectate, inainte ca acestea sa se poata reproduce
  • Reglarea echilibrului hormonal.

Pana in acest moment au fost identificati mii de fitonutrienti, la care se lucreaza in continuare pentru evidentierea potentialelor beneficii asupra sanatatii. Dintre acestia, in cele ce urmeaza sunt exemplificati cativa care au atras in mod special atentia cercetatorilor datorita capacitatii lor de a interveni in anumite procese biochimice si de a ajuta la mentinerea sanatatii organismului.

Carotenoidele

Exemple: beta-caroten, licopen, luteina, zeaxantina

Surse: fructele rosii, portocalii si verzi, precum si legume ca: broccoli, morcovi, rosii, legume cu frunze verzi, cartofi dulci, etc.

Posibile beneficii: pot inhiba cresterea celulara, actioneaza ca antioxidanti si imbunatatesc raspunsul imun al organismului.

Flavonoidele

Exemple: antocianii si quercetina

Surse: mere, citrice, ceapa, boabe de soia si produse din acestea (tofu, bautura de soia, edamame, etc), cafea, ceai.

Posibile beneficii: contribuie la scaderea inflamatiei si a cresterii celulare, cresc raspunsul imun si sinteza de enzime care ajuta la procesul de detoxifiere al organismului.

Indolii si glucozinolatii

Exemple: sulforafani

Surse: legumele crucifere (broccoli, varza, varza de Bruxelles, kale, conopida).

Posibile beneficii: pot induce detoxifierea cancerigenilor, limiteaza producerea de hormoni implicati in cancer, blocheaza substantele cancerigene si previn cresterea tumorala.

Inozitolul (acidul fitic)

Surse: tarate de porumb, ovaz, orez, secara, nuci, boabe si produse de soia (tofu, bautura de soia, edamame, etc).

Posibile beneficii: poate incetini cresterea celulara, actioneaza ca antioxidant.

Izoflavonele

Exemple: dadzeina, genisteina.

Surse: boabele si produsele de soia (tofu, bautura de soia, edamame, etc.)

Posibile beneficii: pot inhiba cresterea tumorala, limiteaza sinteza de hormoni implicati in cancer, actioneaza ca antioxidanti.

Izotiocianatii

Surse: legumele crucifere (broccoli, varza, varza de Bruxelles, conopida, kale, etc.).

Posibile beneficii: pot induce detoxifierea substantelor cancerigene, inhibarea cresterii tumorale, actioneaza ca antioxidanti.

Polifenolii

Exemple: acidul elagic si resveratrolul.

Surse: ceaiul verde, strugurii, vinul, fructele de padure, citricele, merele, cerealele integrale si alunele.

Posibile beneficii: pot preveni formarea celulelor canceroase, actioneaza ca antioxidanti.

Terpenele

Exemple: alcool perililic, limonen, carnosol.

Surse: ciresele, coaja citricelor, rozmarinul.

Posibile beneficii: ofera protectie celulara impotriva cancerului, incetinesc cresterea si diseminarea cancerului, imbunatatesc raspunsul imun, limiteaza sinteza hormonilor implicati in cancer, actioneaza ca antivirale si antioxidante.

Pentru a beneficia de avantajele acestor compusi, recomandarile generale sunt de a adopta o dieta in care sa se regaseasca din plin legumele, fructele, cerealele integrale si leguminoasele. Alimentele vegetale puternic colorate sau aromate (fructe sau legume) sunt adesea cele mai bune surse de fitonutrienti, spre deosebire de suplimentele alimentare din care acestia nu se asimileaza la fel de eficient.

Desi pana in acest moment se cunoaste ca alimentatia in sine, lipsita de tratamentele specifice nu reuseste sa trateze nicio forma de cancer, exista dovezi ca dietele in care se regasesc cu preponderenta alimente vegetale, bogate in fitonutrienti, contribuie in mare masura la eficientizarea acestor tratamente prin scaderea reactiilor adverse, imbunatatirea starii de sanatate sau prelungirea perioadelor de remisie a cancerului. Aceste diete pot fi instituite, personalizate si supravegheate de catre medici nutritionisti sau dieteticieni. 

Letitia Mates

Sursa:

American Institute for Cancer Research. Phytochemicals: The Cancer Fighters in Your Foods. La adresa:  http://www.aicr.org/reduce-your-cancer-risk/diet/elements_phytochemicals.html , accesat mai 2018.