Update articol: 20.11.2019

Asa cum am mai descris in articolul Anti Aging – Alimentatie si stil de viata , imbatranirea este un proces natural prin care trecem cu totii, fara exceptie. Acesta poate fi mai bland sau mai agresiv cu noi, in functie de mai multi factori care isi aduc contributia la accelerarea degradarii fizice sau mentale.

Unii dintre cei mai importanti astfel de factori sunt consumul excesiv de glucide (zaharuri), stresul si toxicitatea cu tot ce reprezinta ea – alimente tratate cu copusi chimici, poluarea aerului pe care il respiram, a pamantului pe care ne cultivam hrana sau a apei pe care o bem, abuzul de medicamente sau alte substante (alcool, tutun, cafea, etc). Toate acestea agreseaza organismele noastre intr-un mod nenatural, pentru care ele nu sunt pregatite sa ofere solutii pe masura gradului de poluare si toxicitate la care suntem expusi. O asfel de agresiune contribuie la accelerarea procesului natural al imbatranirii, facandu-ne pe unii dintre noi sa parem mai in varsta decat suntem in realitate.

Scoatem din aceasta ecuatie diferentele genetice dintre noi, care pot intradevar sa ne ofere fie un avantaj in procesul imbatranirii, fie dimpotriva o degenerare mai rapida decat a mediei populatiei…

Prin expunerea la factorii determinanti (glucide in exces, alimentatie hipercalorica, stres sau poluanti), are loc exacerbarea unor functii biologice complexe ce au loc la nivel celular, dintre care glicarea si super-oxidarea avand rol determinant in procesul de imbatranire.

Alimente recomandate in alimentatia anti-aging

Legumele cu frunze verzi

Exemple: spanacul, salata, varza chinezeasca, nasturelul (salatica sau cresonul de apa), frunzele de sfecla rosie, sfecla mangold (frunze), andive, patrunjel, etc.

Bogate in substante antioxidante, vitamine (tiamina, riboflavina, niacina, folati, zinc și vitaminele: A, B6, B12, C, D, E, K) si minerale (calciu, potasiu, fier), dar si in fibre sau proteine. Toate acestea ajuta la pastrarea integritatii oaselor, la imbunatatirea vederii sau chiar la preventia anumitor tipuri de cancer.

Spirulina furnizeaza cantitati impotrante de polifenoli, antioxidanti cu rol important impotriva imbatranirii premature.

Legume cu fructe verzi.

Avocado

Fuctele de avocado, devenite populare din mai multe motive, unul dintre ale fiind faptul că sunt o sursă bogată de acizi grași mononesaturați. Aceste grăsimi sănătoase ajută organismul să absoarbă nutrienți precum beta-carotenul – unul dintre nutrienții care impiedica declinul cognitiv. Avocado conține, de asemenea, compusi antioxidanți specifici, care ajuta la acumularea colagenului în piele, prevenind aparitia ridurilor, ajuta la cicatrizarea ranilor si reduc pigmentarile cutanate specifice inaintarii in vârstă.

Nucile si alunele

Sunt bogate în compusi fitochimici cu actiuni antioxidante si antiinflamatoare, dintre care cei mai bine reprezentati sunt acizii grași polinesaturați omega-3. Acestia au capacitatea de a reduce starea inflamatorie, atat in general cat si la nivelul creierului, avand un rol important in protectia impotriva declinului cognitiv.

Nucile, dintre care in mod special migdalele sunt surse excelente de vitamina E, care poate ajuta in procesul de refacere a țesuturilor cutanate, la păstrarea hidratarii pielii si protectia acesteia impotriva radiatiilor UV.

Fructele de padure

Afinele, zmeura, murele, merisoarele, fructele de goji contin antociani, antioxidanti puternici implicati in mentinerea integritatii masei musculare si preventia cancerului.

Ceaiurile

Ceaiul verde, alb, sau negru, ceaiul olong sau rooibos contin cantitati insemnate de polifenoli, antioxidanti implicati in contracararea stresului oxidativ, impotriva radicalilor liberi.

ceai-1

Condimentele

Usturoiul si turmericul contin substante antioxidante importante, care pot incetini procesul de imbatranire.

Alimente care accelereaza procesul imbatranirii

Zaharul rafinat

Contribuie la promovarea glicarii, un proces degenerativ care are loc la nivel celular care are drept consecinte aparitia ridurilor.

Toate grasimile trans sau hidrogenate (margarine)

Aceste sunt alimente care promoveaza si intretin starea inflamatorie a organismului, contribuind atat la accelerarea imbatranirii, cat si la aparitia unor patologii cardiace sau anumitor tipuri de cancer.

Alcoolul

Vinul rosu consumat in cantitati moderate, 1-2 pahare/zi, poate avea efecte benefice in procesul imbatranirii datorita continutului in resveratrol (substanta cu mare potential antioxidant). Consumul excesiv, in mod regulat de alcool promoveaza insa degenerarea si accelereaza procesul imbatranirii.

alcool-3

Aditivii alimentari artificiali

Dintre acestia fac parte si edulcorantii artificiali – sunt promotori ai accelerarii procesului de imbatranire.

Cateva suplimente alimentare recomandate in controlul imbatranirii premature

  • Coenzima Q10 – 100-150 mg x2/zi
  • Resveratrol – 250-500 mg/zi
  • Omega-3 – 1000 mg/zi

Dintre produsele gemoterapice

  • Extract din muguri de STEJAR – Quercus pedunculata MG=D1 – ajuta la ameliorarea asteniei fizice şi psihice, precum si la detoxifierea generală a organismului. Se administreaza in general cate 2 ml, in puţină apa, de 2 ori pe zi, inainte de mese.
  • Extract din mladiţe de SEQUOIA – Sequoia gigantea MG=D1 – fortifica organismul în stari astenice, fiind tonic general pentru varstnici; ameliorareaza durerile osoase şi articulare, cauzate de tulburari de calcifiere la varstnici. Se administreaza in general cate 3-4 ml, an puţină apa, o data pe zi, înainte de mese.

Uleiuri esentiale

  • Uleiurile esentiale de lavanda, tamaie, smirna si lemn de santal sunt unele dintre cele mai des recomandate tratamentele anti-aging.

Stilul de viata poate afecta ritmul imbatranirii

Activitatea fizica efectuata cu regularitate ajuta organismul sa participe la o detoxifiere corecta, sa imbunatateasca masa musculara si calitatea articulatiilor, precum si la mentinerea sanatatii inimii.

Somnul – cel putin 8 ore de somn pe noapte ajuta la refacerea organismului, atat din punct de vedere fiziologic, cat si psihic.

Controlul stresului – prin practicarea tehnici de eliberare emotionala, a meditatiilor sau a rugaciunilor pentru credinciosi are un impact major in mentinerea normala a ritmului natural al imbatranirii.

Autor: Letitia Mates