Vitamina K are un rol esential in procesul de coagulare a sangelui. Ea a fost descoperita in urma unor studii initiate in anul 1920 care urmareau rolul colesterolului in dieta, efectuate de catre cercetatorul danez, Henric Dam.

In urma acestor studii s-a demonstrat ca o dieta saraca in colesterol, pe parcursul catorva saptamani poate induce hemoragii, iar suplimentarea alimentara cu colesterol pur nu are niciun efect benefic. Acest aspect a condus la ideea ca dieta trebuie sa mai contina un element care alaturi de colesterol sa ajute la procesul coagularii. Odata identificat, a fost denumit Vitamina K, dupa cuvantul danez „koagulering” = „coagulare”.

Vitamina K se incadreaza in grupul vitaminelor liposolubile, alaturi de vitaminele: A, D, si E.

Ea poate fi preluata din alimente (legume cu frunze verzi, uleiuri vegetale, ceai Matcha, produse fermentate din soia), sau produsa la nivel intestinal de catre flora bacteriana.

Vitamina K reprezinta o denumire comuna pentru mai multe molecule cu similaritate structurala, cu rol important in coagularea sangelui. Ele pot fi incadrate in doua clase diferite:

  • Filochinone – de origine vegetala (legume cu frunze verzi, uleiuri, soia, etc). Exemple: Vitamina K1.
  • Menachinone – produse de animale sau bacterii, cunoscute sub denumirea de Vitamina K2. Exemple: MK-4 (provenienta animala) , MK-7 (produse din soia fermentate).
    • MK-4 – are rol in carboxilarea proteinelor si in stimularea cresterii masei osoase.
    • MK-7 – sustine ciclul vitaminei K in organism si imbunatateste statusul acestei vitamine.

Proprietatile vitaminei K

  • Intervine in procesul longevitatii – in special menachinonele – prin sustinerea productiei de ATP la nivel mitocondrial.
  • Sustine activitatea cerebrala – prin implicarea in sinteza de sfingolipide – MK-4
  • Ofera protectie impotriva stresului oxidativ – MK-4
  • Proprietati antiinflamatorii – prin blocarea enzimei 12-LOX
  • Imbunatateste statusul cognitiv – eficienta in boli cognitive degenerative (asociate imbatranirii, bolii Alzheimer)
  • Actiune benefica in scleroza multipla – prin pastrarea integritatii tecii de mielina a neuronilor
  • Implicata in procesul de memorare si invatare – mai ales la persoane in varsta
  • Intervine in procesul de coagulare a sangelui
  • Reduce procesul de calcefiere coronarian si imbunatateste elasticitatea arteriala – MK-4 si MK-7
  • Promoveaza diferentierea osteoblastelor si creste mineralizarea osoasa
  • Actiune anticancerigena, antiproliferativa in tumori hepatice  – MK-4
  • Reduce simptomele asociate purpurei  – boala a pielii caracterizata prin pete rosii-violacee.

 

Sursele naturale de vitamina K

Vitamina K poate sa provina din surse vegetale sau in urma procesului de fermentatie, desfasurat la nivel intestinal sub actiunea florei intestinale bacteriene.

 

Alimente bogate in vitamina K-1

 

Tabel 1. Surse alimentare de vitamina K

Grupa de alimente Alimente Cantitate de vitamina K (µg/100g)
Legumimoase, nuci Fasole 19-57
Mazare 21-49
Fistic 13
Nuci 2.8
Soia fermentata (natto) 796-939
Fructe Avocado 1.0
Banane 0.1
Mere 6.0
Grapefruit < 0.1
Mango 0.5
Pepene 0.3
Ananas 0.2
Struguri 8.0-9.0
Merisoare 2.0
Prune 8.0
Piersici 4.0
Pere 6.0
Capsuni 3.0
Nectarine 3.0
Legume si alte vegetale Ceai verde Matcha 3.05-145.0
Patrunjel 548.0
Castravete 18.0-21.0
Kale 618.0
Broccoli 280.0
Conopida 31.0
Varza de Bruxelles 147.0
Spanac 498.0-525.0
Creson 315.0
Salata verde 166.0
Napi 0.2
Vinete 6.0
Morcovi 6.0
Uleiuri si condimente Uleiul de masline 63.0
Ulei de soia 234.0
Ulei de rapita 92.0
Maioneza 197.0
Curry (turmeric) 93.0
Produse animale Galbenus de ou (gaina) 64.0
Carne de vita 15.0
Carne de porc 6.0
Carne de pui 27.0

 

Suplimente alimentare cu vitamina K

Suplimentarea cu vitamina K poate fi facuta prin una din cele trei forme disponibile: Vitamina K1 sau cele doua variante de vitamina K2: MK-4 sau MK-7.

Exemple de suplimente alimentare cu vitamina K: Vitamina K2 capsule, VitaKing, Osunit: Ca+Mg+D+K, MenaQ7 , DoppelHertz Aktiv (20-50 µg /tableta, capsula).

Dozele zilnice recomandate de vitamina K

Doza zilnica recomandata de vitamina K pentru adulti variaza de la o tara la alta, in medie situandu-se intre 65-80 µg (0.75-1 µg/ kg corp). In mod normal, o dieta echilibrata asigura acest aport de vitamina K, fara a fi nevoie de suplimentare.

 

Tabel 2. Doze minime si maxime recomandate pentru vitamina K

Tipul de vitamina K Doza minima Doza maxima
Vitamina K1 50 µg 1000 µg
MK-4 1500 µg 45 mg
MK-7 90 360

Aplicatiile locale cu vitamina K trebuie sa contina cel putin 5% vitamina K1.

Mod de administrare

Se recomanda administrarea vitaminei K in prezenta acizilor grasi, pentru a-i mari rata de absorbabilitate. In situatia in care aceasta provine din surse vegetale, este indicat sa fie administrata in timpul meselor.

Deficientele de vitamina K

Fiind una dintre vitaminele esentiale ale organismului, se pot inregistra deficiente cu repercusriuni grave asupra acestuia care se manifesta in special prin sangerari excesive.

Deficientele severe se menifesta prin hemoragii musculare sau subcutanate, care se pot trata prin suplimentarea cu vitamina K.

Riscul deficientei de vitamina K este mai mare la:

  • Persoanele hemodializate
  • Boala celiaca sau boala Crohn – datorita malabsorbtiei
  • Persoane in varsta diagnosticate cu boala Alzheimer – datorita aportului alimentar scazut.

Reducerea aportului alimentar de vitamina K se coreleaza cu cresterea riscului de osteoartrite, osteoporoza, fracturi de coloana sau de sold.

Potentiale interactiuni

Mai multe medicamente pot interfera cu metabolismul vitaminei K, putand scadea absorbtia acesteia sau diminua sinteza bacteriana. Exemple:

  • Anticonvulsivante: acidul valproic
  • Salicilati: aspirina
  • Anticoagulante: warfarina
  • Hipocolesterolemiante: colestiramina
  • Vitaminele A si E – in cantitati mari
  • Antibiotice: aminoglicozide, fluorochinolone, macrolide, cefalosporine.

Atentie:

  • Alimentele bogate in vitamina K (vezi tabelul 1), precum si suplimentele alimentare care contin cantitati mari de vitamina K pot interactiona cu medicamentele anticoagulante, scazand actiunea terapeutica a acestora!
  • O creştere a aportului zilnic de vitamina K la 250-1000 μg – poate scadea actiunea terapeutica a anticoagulantelor, cu risc de sangerare!
  • Exemple de suplimente alimentare cu continut ridicat in vitamina K: VitaKing, Osunit: Ca+Mg+D+K, MenaQ7 , DoppelHertz Aktiv, etc.
  • Exemple de medicamente anticoagulante, antiagregate plachetare: warfarina (Coumadin), acenocumarolul (Trombostop, Sintrom), fenprocumona (Marcoumar).

 Autor: Letitia Mates

 

 

Bibliografie:

  1. Ferland G The discovery of vitamin K and its clinical applications . Ann Nutr Metab. (2012)
  2. Sato T, Schurgers LJ, Uenishi K Comparison of menaquinone-4 and menaquinone-7 bioavailability in healthy women . Nutr J. (2012)
  3. Matthys C, et al EURRECA: development of tools to improve the alignment of micronutrient recommendations . Eur J Clin Nutr. (2010)
  4. Fusaro M, et al Vitamin K, vertebral fractures, vascular calcifications, and mortality: VItamin K Italian (VIKI) dialysis study . J Bone Miner Res. (2012)
  5.  Westenfeld R, et al Effect of vitamin K2 supplementation on functional vitamin K deficiency in hemodialysis patients: a randomized trial . Am J Kidney Dis. (2012)
  6. Fusaro M, et al Vitamin K, vertebral fractures, vascular calcifications, and mortality: VItamin K Italian (VIKI) dialysis study . J Bone Miner Res. (2012)
  7. Westenfeld R, et al Effect of vitamin K2 supplementation on functional vitamin K deficiency in hemodialysis patients: a randomized trial . Am J Kidney Dis. (2012)
  8. Misra D, et al Vitamin K deficiency is associated with incident knee osteoarthritis . Am J Med. (2013)
  9. Jagannath VA, et al. Vitamin K supplementation for cystic fibrosis . Cochrane Database Syst Rev. (2013)