Update articol: 6.11.2019

Ne despartim incet de perioada Sarbatorilor Pascale, in timpul carora e greu sa facem fata tentatiilor alimentare… Agresiunile acestora asupra stomacului, ficatului si vezicii biliare sau intestinelor incep sa se faca simtite, iar organismul cere o pauza din care sa isi reia obiceiurile alimentare sanatoase. Aceasta pauza poate consta intr-o alimentatie mai saraca in calorii, bazata in preponderenta pe produse vegetale, legume si fructe proaspete dar si intr-o hidratare corespunzatoare.

Ideal ar fi sa consumam intregi legumele si fructele, pentru a beneficia de prezenta fibrelor alimentare din compozitia lor. Daca urmarim insa ca doza de substante antioxidante sa fie mai mare, putem recurge la mixarea acestora in sucuri, cu conditia ca acestea sa nu fie separate in totalitate si sa pastreze cantitati cat mai mari de fibre.

Amestecul din legume (telina, morcovi, patrunjel) si struguri ales pentru acest articol are proprietati detoxifiante si antioxidante, fiind potrivit pentru revenirea dintr-o perioada de excese alimentare. El poate fi consumat zilnic, timp de o saptamana, in cantitati de 1 – maxim 2 pahare pe zi.

Recomand alegerea ingredientelor din culturi biologice, mai ales in cazul radacinoaselor (morcovi, telina, patrunjel, etc), deoarece acestea inmagazineaza cantitati mari de substante azotate in urma tratamentelor chimice.

Ingrediente:

  • 2-3 morcovi
  • 2 tulpini de telina
  • Cateva fire de patrunjel verde (o jumatate de legatura)
  • O cana de struguri verzi (sau un mar de marime medie)
  • O jumatate de lamaie (lime) – optional, pentru cine doreste ca sucul sa fie mai acrisor.

Preparare:

Tulpina de telina si morcovii se curata, se spala si se taie in bucati (cubulete) mai mari. Se amesteca impreuna cu strugurii/marul si patrunjelul verde in aparatul pe care il folositi pentru obtinerea sucului, iar la final se poate stoarce jumatatea de lamaie, pentru corectarea gustului (si a aportului de antioxidanti, evident).

Din punct de vedere nutritional, acest suc furnizeaza aproximativ:

  • Proteine: 5 g
  • Carbohidrati: 24-30g
  • Lipide: 5 g
  • Colesterol: 0 g
  • Calciu: 50-55 mg
  • Fibre: 5 g (daca sucul este extras in totalitate)
  • Sodiu: 45-50 mg
  • Din punct de vedere energetic: 95-100 kcal.

 

Telina

Telina

Este o sursa foarte importanta de substante cu caracter antioxidant si antiinflamator, dintre care cele comune, regasite in cantitati mai mari ar fi vitamina C, betacarotenul sau manganul.

Alte substante antioxidante prezente:

  • Acizi fenolici: cafeic, cinamic, cumaric, ferulic
  • Flavone: apigenina, luteolina
  • Flavonoli: quercetina, kamferol
  • Fitosteroli: beta-sitosterol
  • Furanocumarine: bergapten, psoralen.

Telina este un aliment foarte important pentru sanatate, deoarece:

  • Ofera suport antiinflamator si antioxidant
  • Sustine functia aparatului digestiv – prin continutul in polizaharide de natura pectica (exemplu: apiuman), care ajuta la restabilirea si pastrarea integritatii mucoasei digestive, scazand riscul de ulcer gastric. Acestea au capacitatea de a regla secretiile gastrice.
  • Ajuta la buna functionare a aparatului cardiovascular – prin continutul in substante antioxidante si reducerea stresului oxidativ. Aici sunt vizate substantele polizaharidice pectice si flavonoidele – cu potential de scadere a riscului de boli cardiovasculare. Ftalidele (din care fac parte sedanenolidele si butilftalidele)  sunt fitonutrientii care ofera telinei aroma specifica. Acestea actioneaza ca relaxante ai musculaturii netede vasculare, contribuind la scaderea tensiunii arteriale.

Atentie:

Telina este un aliment incriminat in asa-zisele „alergii incrucisate”. Aceasta inseamna ca daca o persoana prezinta un teren atopic, cu manifestari alergice la anumiti stimuli (alimentari, medicamentosi, de mediu, etc), este posibil ca prin consum de telina aceste reactii sa se exacerbeze sau sa reactioneze in mod particular la acest aliment!

Daca aveti un teren alergic si ati intampinat probleme la consum de telina, evitati consumul acesteia si urmariti ambalajele alimentelor cumparate, pe care trebuie sa fie specificat „urme de telina” , tocmai pentru preintampinarea acestor neplaceri!

Va doresc pofta buna si sanatate la maxim!

Letitia Mates

Bibliografie:

  1. Al-Howiriny T, Alsheikh A, Alqasoumi S et al. Gastric antiulcer, antisecretory and cytoprotective properties of celery (Apium graveolens) in rats. Pharm Biol. 2010 Jul;48(7):786-93.
  2. Kolarovic J, Popovic M, Zlinska J et al. Antioxidant activities of celery and parsley juices in rats treated with doxorubicin. Molecules. 2010 Sep 3;15(9):6193-204.
  3. Ovodova RG, Golovchenko VV, Popov SV et al. Chemical composition and anti-inflammatory activity of pectic polysaccharide isolated from celery stalks. Food Chemistry. 2009 May; 114 (2):610-615.
  4. Yao Y, Sang W, Zhou M et al. Phenolic composition and antioxidant activities of 11 celery cultivars. J Food Sci. 2010 Jan-Feb;75(1):9-13.