Update articol: 28.10.2019

Astazi va propun sa intram in minunata poveste a fructelor de padure, savurand un delicios „Smoothie din zmeura, kefir si miere de albine”. Pentru aceasta veti avea nevoie de:

  • O cana de zmeura;
  • O jumatate de cana de kefir sau iaurt (maxim 3% grasime);
    • pot fi inlocuite cu o jumatate de cana de „lapte” de migdale, sau orice alta bautura vegetala;
  • O jumatate de cana de apa;
  • O lingurita de miere;
  • O jumatate de lingurita din extract de vanilie.

Mod de preparare: se amesteca toate ingredientele intr-un blender, pana se obtine o pasta cremoasa. Pentru cei care adora menta, extractul de vanilie poate fi inlocuit cu cateva frunze de menta proaspata, care ii vor conferi o prospetime aparte.

Ce beneficii poate aduce zmeura sanatatii noastre?

Contribuie la mentinerea sanatatii inimii

Datorita continutului in antocianine si polifenoli, implicate in protectia cardiovasculara. Antocianinele au capacitatea de a elibera oxid nitric, substanta care contribuie la imbunatatirea circulatiei sangelui. Polifenolii scad riscul de boli coronariene, prin actiunea antiinflamatoare.

Ajuta la scaderea in greutate

Zmeura ajuta la cresterea metabolismului si implicit la scaderea in greutate datorita continutului in reosmina si fibre vegetale. S-a observat ca un consum regulat de zmeura poate reduce in dimensiune celulele adipoase. In Japonia se recomanda suplimente alimentare cu extract de zmeura pentru a ajuta la scaderea in greutate.

Usureaza durerea din boala artritica

Zmeura contine fitonutrienti cu actiune antiinflamatoare (antociani, polifenoli si taninuri elagice), datorita carora poate interveni in procesul inflamator al bolii artritice, scazand durerea caracteristica acesteia.

Au actiune anti-aging

Alaturi de afine, zmeura detine un rol foarte important in furnizare de fitonutrienti cu actiune antioxidanta, cu rol de neutralizare a radicalilor liberi. Acestia sunt reprezentati atat de acidul elagic si antocianine cat si de vitamina C.

Pot contribui la preventia cancerului

Zmeura are potential de preventie a cancerului prin continutul in acid elagic.

Informatii nutritionale

O ceasca de zmeura (120 g) contine:

Calorii 64
Proteine1.48 g
Lipide0.8 g
Carbohidrati14.7 g
Fibre8 g
Calciu31 mg
Fier0.85 mg
Magneziu27 mg
Fosfor36 mg
Potasiu186 mg
Sodiu1 mg
Zinc0.52 mg
Cupru0.11 mg
Mangan0.82 mg
Seleniu0.2 mcg
Vitamina C32.2 mg
Vitamina B10.039 mg
Vitamina B20.047 mg
Vitamina B60.068 mg
Vitamina A41 UI
Vitamina E (alfa tocoferol)1.07 mg
Vitamina K9.6 mg

In ce priveste diferenta de calitate si compozitie dintre zmeura congelata si cea proaspata, este evident ca cea proaspat este superioara celei pastrate mai mult timp. Cel mai bine este sa consumam fructele in sezonul lor de coacere pentru a beneficia din plin de potentialul fitonutrientilor prezenti in ele. Cu toate acestea, congelarea este deocamdata o metoda prin care se pastreaza cea mai mare cantitate de nutrienti din fructe, pentru a beneficia de ele si de calitatile lor si in restul anului. Temperaturile foarte joase inhiba dezvoltarea microorganismelor si intarzie procesele de descompunere enzimatica a fructelor. Vitamina C, unul dintre cei mai sensibili nutrienti din vegetale ramane aproape intacta in urma congelarii.

Spre exemplu, daca pastram fructele fara a le congela in timp de cateva zile, cantitatea de vitamina C se poate reduce la jumatate fata de cea prezenta initial. Daca imediat dupa culegere congelam fructele, cantitatea de vitamina C regasita in acestea este apropiata de cea initiala.

Va doresc pofta buna si sanatate la maxim!

Cu drag, Letitia Mates

Bibliografie:

  1. Li L, Wang L, Wu Z et al, Anthocyanin-rich fractions from red raspberries attenuate inflammation in both RAW264.7 macrophages and a mouse model of colitis. Sci Rep. 2014 Aug 29;4:6234.
  2. Jung MS, et al. Rubus crataegifolius Bunge regulates adipogenesis through Akt and inhibits high-fat diet-induced obesity in rats. Nutr Metab (Lond). 2016 Apr 27;13:29.
  3. Tom Krugman. Eating Red Raspberries May Ease Arthritis, Promote Joint Health. Lynden, WA [Internet].[June 25, 2012]. La adresa: http://www.raspberryinfo.com/info/WRRC_Release_Seeram_Study.pdf , accesat 28.10.2019.
  4. Oregonstate.Edu. Berry Health Benefits Network. [Internet]. La adresa: http://berryhealth.fst.oregonstate.edu/health_healing/fact_sheets/red_raspberry_facts.htm, accesat 28.10.2019.