Rolul alimentatiei in tratamentul depresiei este determinant, alimentele sanatoase contribuind la redobandirea starii de bine a organismului.

In ultima perioada, numarul persoanelor diagnosticate cu depresie este in crestere, devenind una dintre cele mai raspandite afectiuni la nivel global. Depresia influenteaza in mod negativ starea, gandirea si comportamentul unei persoane, manifestandu-se prin diverse simptome. Dintre acestea, cele mai des intalnite sunt sentimentul profund de tristete si pierderea interesului fata de activitatile zilnice. Ele pot fi insotite de modificari ale apetitului, cu variatii de greutate, insomnii, stare de oboseala, iritabilitate, anxietate, dificultati in gandire sau ganduri suicidale.

Cauzele aparitiei depresiei sunt multiple, la declansarea acesteia putand contribui mai multi factori. Acestia pot fi: biochimici (prin dezechilibrarea nivelelor de serotonina si norepinefrina), genetici sau de mediu (expunerea abuzuri, neglijenta, violenta, saracie, etc). Personalitatea este alt un factor important in declansarea depresie. Mai vulnerabile in fata acestei boli sunt persoanele cu stima de sine mai scazuta, pesimiste sau care sunt coplesite de stres.

Tratamentul depresiei presupune consultul de specialitate in urma caruia se stabileste terapia antidepresiva: medicatia, sedintele de psihoterapie, adoptarea unui stil de viata sanatos, etc.

Medicamentele antidepresive sunt prescrise pentru a corecta anumite dezechilibre chimice de la nivelul creierului. Acestea se recomanda de obicei in situatii speciale, dupa o schema bine stabilita de catre medicul curant.

Psihoterapia este una dintre cele mai eficiente metode de tratament ale depresiei. Poate sa fie insotita sau nu de tratamentul medicamentos.

In anumite situatii se pot recomanda modificari ale stilului de viata. Aceasta vizeaza in special reluarea activitatilor fizice in aer liber, a hobby-urilor, anumite schimbari alimentare sau vacante.

Deocamdata nu se conosc alimente care „trateaza” depresia. Se stie insa ca adoptarea unei alimentatii sanatoase poate contribui la usurarea simptomelor bolii.

Rolul alimentatiei in tratamentul depresiei

Alimentele bogate in nutrienti

Vitaminele, mineralele, proteinele, carbohidratii si grasimile sanatoase sunt esentiale pentru recuperarea organismului din starea de boala. Orice deficit in acesti nutrienti determina organismul sa functioneze sub nivelul capacitatii sale si sa se imbolnaveasca. Din acest motiv, este recomandat ca alimentatia sa fie variata si echilibrata, din toate grupele alimentare.

Large super food selection in white porcelain dishes over distre

Rolul alimentatiei in tratamentul depresiei – alimentele cu caracter antioxidant 

Radicalii liberi care iau nastere in mod normal in organism contribuie la distructia celulare, la aparitia anumitor boli si la accelerarea procesului de imbatranire. Antioxidantii sunt substantele care contracareaza efectele negative ale radicalilor liberi. Alimentele de origine vegetala (fructele si legumele proaspete) sunt cele mai importante surse de antioxidanti. exemple de antioxiodanti: vitamina C, E, beta-carotenul sau seleniul.

  • Surse de vitamina C: macese, citrice, kiwi, fructe de padure, capsuni, ardei, broccoli, cartofi;
  • Surse de vitamina E: nuci, alune si seminte, uleiurile vegetale, germeni;
  • Sursa de beta-caroten: piersici, morcovi, pepene galben, varza, spanac, cartofi dulci.

Rolul alimentatiei in tratamentul depresiei – sursele de carbohidrati 

Carbohidratii au legatura directa cu o substanta responsabila de „starea de bine” a organismului: serotonina. Atunci cand scade aportul de carbohidrati, are loc o scadere a serotoninei, manifestata prin stari de tristete, iritabilitate sau anxietate.

Carbohidratii cu indice glicemic mare (zahar, dulciuri concentrate, produse de cofetarie sau patiserie, etc) accentueaza starile de iritabilitate si anxietate.

Sursele de carbohidrati complecsi, cu valoare nutritionala: painea integrala, orezul brun, pastele din faina de grau dur sau faina integrala, fructele, legumele.

Alimentele bogate in proteine 

Proteinele reprezinta sursa principala de aminoacizi, implicati direct in buna functionare a activitatii cerebrale cu activarea starii de vigilenta si furnizarea de energie.

Surse de proteine: leguminoase (fasole, mazare, linte, naut, soia), ciuperci, cereale integrale, nuci, alune si seminte, bananele, carne slaba, peste, fructe de mare, lapte si produse lactate.

Dieta mediteraneana

Folatul sau acidul folic si vitamina B12 sunt nutrienti ale caror nivele serice au fost asociate cu riscul de depresii. Folatii contribuie la producerea de noi molecule de ADN si ARN, dar si la sinteza de serotonina.

Se considera ca Dieta mediteraneana acopera cel mai  bine necesarul in acesti nutrienti, prin marea varietate de leguminoase (mazare, fasole, linte, naut), nuci si alune, fructe, legume cu frunze verzi,.

Rolul alimentatiei in tratamentul depresiei –Vitamina D

Nivelele sanguine scazute de vitamina D sunt strans legate de aparitia depresiei. Vitamina D este produsa de organism sub actiunea luminii solare, motiv pentru care in tratamentul depresiilor nu trebuie sa lipseasca activitatile in aer liber.

Surse naturale de vitamina D: cerealele, ouale, sucul de portocale, ciupercile, soia.

Rolul alimentatiei in tratamentul depresiei – sursele alimentare de seleniu

Seleniul este substanta cu rol esential in sanatatea noastra. Recunoscut pentru capacitatea sa antioxidanta, este recomandat in special in suplimente alimentare. Administrat necorespunzator sau in doze prea mari, seleniul poate fi toxic.

Alimente cu continut ridicat de seleniu: leguminoasele, nucile (nucile braziliene) si semintele, cerealele integrale.

Rolul alimentatiei in tratamentul depresiei – acizii grasi omega-3

Rolul alimentatiei in tratamentul depresiei este sustinut de aportul de acizi grasi omega-3.

Surse alimentare de acizi grasi omega-3: seminte de in, nuci si alune, ulei de masline, legume cu frunze verzi, pestele gras (macrou, ansoa, somon, sardine, ton).

Alergiile sau intolarantele alimentare – potentiali factori declansatori ai depresiei

Anumite alimente pot fi factori determinanti in aparitia depresiei, prin alergii sau intolerante alimentare (gluten, lactoza, fructoza, etc). Organismul raspunde la alergiile si intolerantele alimentare prin inflamatie.

Alimente cu caracter antiinflamator: papaya, avocado, fructe de padure, merisoare, broccoli, ghimbir, varza rosie, seminte de canepa si de chia, telina, turmeric.

Alimente antiinflamatoare
Alimente cu caracter antiinflamator

Obiceiurile alimentare nesanatoase

Uneori, depresia este insotita de consumul abuziv al unor substante care pot avea influenta asupra starii de spirit: cafeina, alcool, nicotina, anumite medicamente sau chiar droguri. Acestea contribuie la agravarea simptomatologiei, impiedicand vindecarea.

Renunta la consumul alimentelor de tip „fast-food” sau al celor conservate sau semipreparate. Acestea, pe langa faprul ca sunt foarte sarace in nutrienti pot contine aditivi alimentari care pot agrava starea de boala.

Greutatea corporala

Se pare ca exista o legatura directa intre obezitate si depresie, persoanele obeze aflandu-se la un risc mai mare de a se imbolnavi. Pe de alta parte, depresia poate fi un factor determinant in aparitia supraponderii si obezitatii. Modificarile aparute la nivel psihic au impact asupra sistemului imunitar si statusului hormonal al organismului. Din acest motiv depresia poate fi insotita atat de scaderi marcante in greutate, cat si de suprapondere sau obezitate.

Se cunoaste faptul ca anumite medicamente antidepresive pot avea ca reactie adversa cresterea in greutate. Daca nu reusiti sa tineti sub control problema greutatii corporale, apelati la persoane acreditate in acest domeniu (medici, nutritionisti, dieteticieni) care va vor ajuta sa administrati aceasta situatie in cel mai sanatos mod.

Activitatea fizica

Activitatea fizica practicata cu regularitate, mai ales cea desfasurata in aer liber, are un impact major asupra starii de spirit, avand o contributie majora in tratamentul depresiei si redobandirea starii de sanatate.

Tehnicile de relaxare, meditatie si rugaciunea

Acestea sunt remedii simple, la indemanda oricui, dar cu rol esential in recuperarea din epiosoadele depresive.

Autor: Letitia Mates

Update articol: 11.08.2020

Bibliografie:

  1. Coppen A, Bolander-Gouaille C. Treatment of depression: time to consider folic acid and vitamin B12. J Psychopharmacol. 2005;19(1):59-65.
  2. Psychology Today. Treatment-resistant depression can get a leg up with Vitamin B folate, or folic acid. [Internet] [Published May 1, 2003 – last reviewed on June 9, 2016]. La adresa: http://www.psychologytoday.com/articles/200303/natural-help-antidepressants.
  3. Medhavi Gautam, Mukta Agrawal, Manaswi Gautam et al. Role of antioxidants in generalised anxiety disorder and depression. Indian J Psychiatry. 2012 Jul-Sep; 54(3): 244–247.
  4. Xu, Y., Wang, C., Klabnik, J. J., & O’Donnell, J. M. (2014). Novel therapeutic targets in depression and anxiety: antioxidants as a candidate treatment. Current neuropharmacology12(2), 108–119.
  5. Osher Y, Belmaker RH. Omega-3 fatty acids in depression: a review of three studies. CNS Neurosci Ther. 2009 Summer;15(2):128-33. 
  6. Gwyn Cready, MBA, and Ted Kyle, RPh, MBA. Obesity and Depression: An Intertwined Challenge. La adresa: http://www.obesityaction.org/educational-resources/resource-articles-2/obesity-related-diseases/obesity-and-depression-an-intertwined-challenge, accesat august, 2020.