Pentru cei care adora sfecla rosie, sau pentru cei care au primit recomandarea de a o integra in dieta zilnica, vin cu o propunere: un suc delicios din sfecla rosie, portocale, menta si de ce nu, si cativa capsuni…

Ingrediente:

  • Sfecla rosie – 250 g
  • Sucul de la 3 portocale medii
  • Menta proaspata – 2 g
  • Reteta poate fi completata cu 150 g de capsuni.

Preparare:

  • Se curata sfecla rosie, se taie in bucati si se pune in blender
  • Se stoarce sucul din portocale si se adauga peste cubuletele de sfecla
  • Se adauga menta proaspata, in prealabil taiata marunt (pentru a-i creste suprafata de contact cu restul sucului)
  • Pentru perioada in care vom avea acces la capsuni: acestia se spala, se taie in bucati mai mici si se adauga peste restul ingredientelor
  • Dupa preparare, continutul se imparte in doua pahare si se serveste proaspat.

Care sunt beneficiile consumuli regulat de sfecla rosie?

Sfecla rosie este din ce in ce mai populara datorita calitatilor sale: de crestere a performantelor sportive, de scadere a tensiunii arteriale sau cea de mentinere a sanatatii aparatului circulator.

Tensiunea arteriala si sanatatea inimii

Betaina, pigmentul care imprima sfeclei culoarea rosie are calitati antioxidante importante, contribuind la scaderea LDL-colesterolului, mentinerea elasticitatii si integritatii vaselor de sange si la reducerea riscului de infarct miocardic.

„Un pahar de suc proaspat din sfecla rosie pe zi (250ml) este suficient pentru a reduce semnificativ tensiunea arteriala la pacientii hipertensivi” – este rezultatul unui studiu realizat in Marea Britanie (Queen Mary University of London) si publicat in revista „Hipertension”.

Sfecla rosie contine cantitati insemnate de nitrati, substante care se descompun in organism in oxid nitric. Acesta are actiune vasodilatatoare, determinand scaderea tensiunii arteriale.

Diabet

Sfecla rosie contine acid alfa-lipoic, antioxidant care are capacitatea de a scadea nivelul glicemic sanguin, de a creste sensibilitatea la insulina, avand si rol de protectie impotriva stresului oxidativ la pacientii cu diabet. Studiile efectuate pe acidul alfa-lipoic arata ca acesta ar avea actiune benefica si in neuropatiile diabetice.

Digestie si constipatie

Datorita nivelului ridicat de fibre, sfecla rosie contribuie la preventia constipatiei prin normalizarea scaunelor.

Inflamatia

Un nutrient important din sfecla rosie, colina, contribuie la mentinerea structurii membranelor celulare, la transmiterea impulsurilor nervoase, la absorbtia grasimilor dar si la reducerea inflamatiei cronice.

Colina contribuie la imbunatatirea calitatii somnului, in procesul de invatare si memorare, dar si la buna desfasurare a activitatilor musculare.

Dementa senila

Sucul de sfecla rosie baut cu regularitate poate incetini progresul dementei senile, prin cresterea oxigenarii creierului. Colina contribuie la imbunatatirea memoriei.

Sfecla rosie 2-1

Exercitiile fizice si performantele atletice

S-a dovedit ca prin consum de suc proaspat de sfecla rosie creste nivelul de oxigenare musculara in timpul exercitiilor fizice. Se sugereaza ca o suplimentare adecvata cu nitrati (alimentar) are capacitatea de a mari toleranta musculara la exercitiile de anduranta. Cu toate acestea, inainte de competitii se prefera retetele in care sfecla rosie este pregatita termic (la aburi sau cuptor).

In completarea acestor calitati ale sfeclei, adaosul de vitamina C din sucul de portolcale ii mareste capacitatile antioxidante si aduce un plus de energie.

Menta, prin uleiurile sale volatile confera sucului savoare si prospetime.

Atentie 

  • In conditii improprii de depozitare, sucul din alimente care contin cantitati mari de nitrat (ex. sfecla rosie, salata, varza) poate acumula bacterii care transforma nitratii in nitriti, substante daunatoare organismului!
  • Dieta foarte bogata in nitrati poate interactiona cu:
    • Nitroglicerina, recomandata in tratamentul anginei pectorale – prin cumularea efectelor.
    • Medicamentele inhibitoare de fosfodiesteraza recomandate in tatamentul disfunctiilor erectile sau hipertensiunii pulmonare: sildenafil (Viagra), tadalafil (Cialis), vardenafil (Levitra) – risc de hipotensiune datorata vasodilatatiei pronuntate.

Autor: Letitia Mates

 

Bibliografie

  1. Vikas Kapil, Rayomand S. Khambata, Amy Robertson et al. Dietary Nitrate Provides Sustained Blood Pressure Lowering in Hypertensive Patients. A Randomized, Phase 2, Double-Blind, Placebo-Controlled Study. Hypertension. 2015;65:320-327, published online before print November 24 2014, doi:10.1161/HYPERTENSIONAHA.114.04675. La adresa: http://hyper.ahajournals.org/content/65/2/320.abstract?sid=f1de233c-885b-4416-ae48-b0415a4d6934, accesat februarie, 2016
  2. Ryan Bradley, Bill Walter. Alpha Lipoic Acid. Diabetes in Action. La adresa: http://www.diabetesaction.org/site/PageNavigator/complementary_5_12, accesat februarie, 2016
  3. Murphy M1, Eliot K, Heuertz RM, Weiss E. Whole beetroot consumption acutely improves running performance. J Acad Nutr Diet. 2012 Apr;112(4):548-52. doi: 10.1016/j.jand.2011.12.002. La adresa: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22709704, accesat februarie, 2016