Update articol: 10.12.2019

Pentru cei care adora sfecla rosie, sau pentru cei care au primit recomandarea de a o integra in dieta zilnica, vin cu o propunere: un smoothie delicios din sfecla rosie, portocale si menta sau ghimbir – dupa preferinte!

Ingrediente:

  • 3/4 cana sfecla rosie, curatata si taiata in cubulete mici;
  • o portocala medie, curatata de coaja si seminte;
  • 2 g menta proaspata sau o lingurita de ghimbir proaspat ras.

Mod de preparare:

Dacă nu folosiți un blender cu putere mare, puteti fierbe sfecla in putina apa sau la aburi, apoi lasati-o sa se raceasca. In cazul in care pregatiti o cantitate mai mare, o puteti portiona si pune la congelator, pentru preparari ulterioare.

Daca optati pentru varianta cu menta proaspata, aceasta se spala si se taie marunt, pentru a creste suprafata de contact cu restul componentelor;

  • Puneți toate ingredientele (sfecla, portocala, menta sau ghimbirul) într-un blender;
  • Adăugați suficientă apă pentru a acoperi ingredientele din blender, apoi completati cu apa, dacă este necesar;
  • Dacă alegeti sa nu congelati sfecla inainte de utilizare, puteti inlocui jumatate din cantitatea de apa cu gheata, pentru a va asigura ca smoothie-ul ramane rece;
  • Dupa preparare, continutul pune intr-un pahar mare, se poate orna cu o felie de lamaie sau lime si se serveste proaspat.

Care sunt beneficiile consumului regulat de sfecla rosie?

Sfecla rosie a devenit populara datorita calitatilor sale: de crestere a performantelor sportive, de scadere a tensiunii arteriale sau cea de mentinere a sanatatii aparatului circulator.

Tensiunea arteriala si sanatatea inimii

Betaina, pigmentul care imprima sfeclei culoarea rosie are calitati antioxidante importante, contribuind la scaderea LDL-colesterolului, mentinerea elasticitatii si integritatii vaselor de sange si la reducerea riscului de infarct miocardic.

„Un pahar de suc proaspat din sfecla rosie pe zi (250ml) este suficient pentru a reduce semnificativ tensiunea arteriala la pacientii hipertensivi” – este rezultatul unui studiu realizat in Marea Britanie (Queen Mary University of London) si publicat in revista „Hipertension” [1].

Sfecla rosie contine cantitati insemnate de nitrati, substante care se descompun in organism in oxid nitric. Acesta are actiune vasodilatatoare, determinand scaderea tensiunii arteriale.

Diabet

Sfecla rosie contine acid alfa-lipoic, antioxidant care are capacitatea de a scadea glicemia, de a creste sensibilitatea la insulina, avand si rol de protectie impotriva stresului oxidativ la pacientii cu diabet. Studiile efectuate pe acidul alfa-lipoic arata ca acesta ar avea actiune benefica si in neuropatiile diabetice.

Digestie si constipatie

Datorita nivelului ridicat de fibre, sfecla rosie contribuie la preventia constipatiei prin normalizarea scaunelor.

Inflamatia

Un nutrient important din sfecla rosie, colina, contribuie la mentinerea structurii membranelor celulare, la transmiterea impulsurilor nervoase, la absorbtia grasimilor dar si la reducerea inflamatiei cronice.

Colina contribuie la imbunatatirea calitatii somnului, in procesul de invatare si memorare, dar si la buna desfasurare a activitatilor musculare.

Dementa senila

Sucul de sfecla rosie baut cu regularitate poate incetini progresul dementei senile, prin cresterea oxigenarii creierului. Colina contribuie la imbunatatirea memoriei.

Exercitiile fizice si performantele atletice

Consumul de suc proaspat din sfecla rosie contribuie la cresterea nivelului de oxigenare musculara din timpul exercitiilor fizice. Se sugereaza ca o suplimentare adecvata cu nitrati (alimentar) are capacitatea de a mari toleranta musculara la exercitiile de anduranta. Cu toate acestea, inainte de competitii se prefera retetele in care sfecla rosie este pregatita termic (la aburi sau cuptor).

In completarea acestor calitati ale sfeclei, adaosul de vitamina C din sucul de portolcale ii mareste capacitatile antioxidante si aduce un plus de energie.

Menta, prin uleiurile sale volatile confera sucului savoare si prospetime.

Atentie 

  • In conditii improprii de depozitare, sucul din alimente care contin cantitati mari de nitrati (ex. sfecla rosie, salata, varza) poate acumula bacterii care transforma nitratii in nitriti, substante daunatoare organismului!
  • Dieta foarte bogata in nitrati poate interactiona cu:
    • Nitroglicerina, recomandata in tratamentul anginei pectorale – prin cumularea efectelor.
    • Medicamentele inhibitoare de fosfodiesteraza recomandate in tatamentul disfunctiilor erectile sau hipertensiunii pulmonare: sildenafil (Viagra), tadalafil (Cialis), vardenafil (Levitra) – risc de hipotensiune datorata vasodilatatiei pronuntate.

Autor: Letitia Mates

Bibliografie:

  1. Kapil V, Khambata RS, Robertson A, Caulfield MJ, Ahluwalia A. Dietary Nitrate Provides Sustained Blood Pressure Lowering in Hypertensive Patients. A Randomized, Phase 2, Double-Blind, Placebo-Controlled Study. Hypertension. 2015 Feb;65(2):320-7.
  2. Golbidi S, Badran M, Laher I. Diabetes and alpha lipoic Acid. Front Pharmacol. 2011;2:69.
  3. Murphy M1, Eliot K, Heuertz RM, Weiss E. Whole beetroot consumption acutely improves running performance. J Acad Nutr Diet. 2012 Apr;112(4):548-52.