Fie ca hrana sa-ti fie medicament, iar medicamentul aliment”, spunea Hipocrate cu foarte mult timp in urma… Se pare ca oamenii au fost constienti de proprietatile si capacitatile alimentelor inca din cele mai vechi timpuri, folosindu-se de acestea atat pentru a-si mentine sanatatea, cat si in incercarea de a trata anumite boli.

O sa folosesc exemplul „leacurilor babesti”, la baza carora se aflau de cele mai multe ori alimente sau plante medicinale. Ne amintim cu totii cum bunicile noastre aveau cate un „leac” pentru fiecare boala: felii de cartofi cruzi puse pe talpile copiilor cu febra, ceai de ceapa sau nuci indulcit cu miere de albine pentru tuse, ceai de menta neindulcit sau afine pentru diaree, etc.

Dezvoltarea masiva a industriei farmaceutice cu largirea spectrului de medicamente destinat fiecarei afectiuni in parte a pus in umbra practicile vechi. Adevarul din spatele fiecarui „leac babesc” il descoperim acum, prin studiul aprofundat al fiecarul aliment, convingandu-ne ca oamenii cunosteau alimentele in asa masura incat unora dintre ele le atribuiau chiar puteri vindecatoare.

Se stie ca laptele matern este singurul aliment care poate oferi toti nutrientii de care are nevoie omul si este folosit doar in prima perioada din viata. Dupa ce creste si poate sta in sezut iar sistemul digestiv este mai bine dezvoltat, copilul primeste hrana diversificata in incercarea de a aduce in alimentatie toti nutrientii de care organismul are nevoie pentru a se dezvolta sanatos si armonios. Acelasi drum al diversificarii il continuam si noi ca adulti si il transmitem copiilor nostri, constienti de faptul ca alimentele nu reprezinta doar sursa de energie, ci si de sanatate.

Din aceasta perspectiva este foarte important sa cunoastem alimentele, cu proprietatile si compozitia lor in principii active, fapt care ne va ajuta sa discernem care dintre ele trebuie evitate in anumite patologii sau care sunt indicate pentru a ajuta la tratarea anumitor boli.

O sa prezint pe scurt cateva propietati ale alimentelor, cu unele dintre cele mai cunoscute exemple:

Antiseptice urinare

Merisoare-1

Merisoarele (cranberry) – au actiune antiseptica (prin proantocianidine), fiind utilizate ca tratament adjuvant in infectiile urinare.

Antianemice

Fisticul – contine fier in cantitati mari, comparabil cu lintea. Se distinge prin continut ridicat in cupru si alte oligoelemente necesare regenerarii sangelui.

Alte alimente antianemice: caisele, sfecla rosie, rodiile, spanacul.

Antioxidante

Portocalele – prin continutul lor ridicat in vitamina C, beta-caroten, flavonoizi si acid folic.

Altele: fructele de padure, capsunii, restul citricelor, nucile.

Astringente

Curmale japoneze

Curmalele japoneze – contin taninuri si mucilagii, cu rol protector pe mucoasa intestinala.

Altele: merele, gutuile, rodiile.

Digestive

Ananasul – datoria bromelinei, acesta revigoreaza activitatea digestiva si determina cresterea poftei de mancare.

Altele: papaya, cartofii, dovleceii.

Diuretice

Telina – creste cantitatea de urina produsa. Ajuta la scaderea edemelor prin imbunatatirea functionalitatii rinichilor.

Altele: patrunjelul (frunze), sparanghelul, pepenele rosu, ghimbirul, rozmarinul, vanata, prazul.

Hipolipemiante

Avocado – datorita continutului in acizi grasi mononesaturati si fitosteroli scade nivelul colesterolului si trigliceridelor din sange.

Altele: nuci, alune si seminte, fasolea, mazarea, lintea, soia, uleiul de masline, uleiul de in, usturoiul, pestele.

Laxative

Prunele – ajuta in constipatie prin stimularea peristaltismului intestinal si aport de fibre alimentare.

Altele – smochine uscate, stafidele, perele, curmalele, vanata, cerealele integrale.

Tonice hepatice

Anghinare-1

Anghinarea – in principal datorita continutului in principii amare (cinaropicrina), actioneaza coleretic-colagog, ajuta la detoxifierea ficatului.

Altele: kiwi, grapefruit, legumele cu frunze verzi.

Remineralizante

Nuca de cocos – bogata in magneziu, calciu, fosfor.

Altele – migdalele, lucerna, varza, frunzele de napi, portocalele.

Alimente cu potential anticancerigen

Broccoli – se pare ca prin continutul in compusi cu sulf (sulforafan), broccoli ar putea incetini dezvoltarea celulelor canceroase.

Altele: conopida, varza, lamaile si portocalele (vitamina C), strugurii (resveratrol), prunele sau rosiile (licopen).

 

In concluzie, alimentele, in special cele de origine vegetala, prin aportul lor in vitamine, minerale, oligoelemente, substante nutritive si fitonutrienti pot sustine sanatatea noastra zilnica.

Dincolo de termenii bombastici atribuiti acestora („miraculoase”, „tamaduitoare”, etc), cu care din pacate ne-am si obisnuit, trebuie sa incercam sa vedem adevarata lor valoare si sa le integram in alimentatia noastra zilnica, constienti ca fiecare aliment in parte isi are rostul lui in pastrarea sanatatii. Cheia integrarii lor in dieta consta in diversificare.

Consider ca cel mai indicat „plan” de diversificare este acela in care consumam alimente de sezon, majoritar autohtone, pe cat posibil din surse care pastreaza calitatea si integritatea acestora fara tratamente chimice, potentatori de crestere sau modulari genetice nocive.

 

Autor: Letitia Mates