Update articol: 10.11.2019

Cresterea nivelelor colesterolului sanguin reprezinta o problema cu care se confrunta din ce in ce mai multi oameni. Stabilirea acestor nivele a fost indelung disputata, mai ales la asocierea acestora cu tratamentele hipolipemiante (statine). Datorita reactiilor adverse ale acestora, recomandarea lor se rezerva pentru valori mari de colesterol sau anumite patologii (spre exemplu hipercolesterolemia familiala).

Pastrarea valorilor colesterolului in limite cel putin apropiate de cele considerate „normale”, in situatiile in care nu se impune tratament medicamentos poate deveni posibila prin alimentatie.

Confruntarea cu rezultatele unor analize de sange in care valorile colesterolului sunt mari poate constitui pentru multi dintre noi un start in trecerea la un stil de viata mai sanatos.

Primul pas in acest sens ar fi adoptarea unei alimentatii echilibrate, in care se reduce consumul de grasimi saturate, carne si mezeluri grase, pateurile din ficat, produse lactate grase, dulciuri si produse de patiserie. In acelasi timp se creste aportul de legume, fructe si fibre alimentare.

Un alt pas il constituie alegerea cu atentie a alimentelor care au actiune de scadere a colesterolului seric, ceea ce constituie de fapt subiectul materialului de fata.

Se pot asocia, dupa caz, suplimente alimentare cu actiune hipolipemianta, dar succesul acestui plan este completat de activitatea fizica regulata, evitarea factorilor de stres si odihna corespunzatoare, prin respectarea orelor de somn corespunzatoare varstei.

Ce este colesterolul?

Colesterolul este o substanta de natura lipoproteica. Ea circula in sange sub mai multe forme, cele mai importante fiind:

  • LDL (low density lipotroteins), numit si colesterol „rau”. LDL- colesterolul reprezinta 60-70% din totalul colesterolului seric. Este puternic aterogen si se considera factor de risc in afectiunile cardiovasculare.
  • HDL (high density lipoproteins) sau colesterolul „bun”. HDL- colesterolul (HDL-C) reprezinta 20-30% din colesterolul circulant. Nivelele crescute de HDL- C sunt corelate cu scaderea riscului cardiovascular (>60 mg/dl). Sinteza acestui tip de colesterol se afla sub influenta hormonilor estrogeni, motiv pentru care nivelul lui va fi mai ridicat la femeile fertile decat cele aflate in menopauza sau la barbati.

Se considerate „valori normale” ale HDL-colesterolului, cele mai mari de 40 mg/dl pentru barbati, 50 mg/dl pentru femei si 45 mg/dl pentru copii si adolescenti [9]

Valorile normale ale colesterolului total variaza in functie de sex si varsta, fiind dependente atat de dieta cat si de regiunea geografica.

Tabele. Valori de referinta ale colesterolului in functie de varsta si sex [9]

Copii si adolescenti pana la 19 ani:

Tipul de ColesterolNivel optim
Colesterol total< 170 mg/dL
Non-HDL< 120 mg/dL
LDL< 100 mg/dL
HDL> 45 mg/dL

Barbati > 20 ani:

Tipul de Colesterol Nivel optim
Total Cholesterol125 – 200 mg/dL
Non-HDL< 130 mg/dL
LDL< 100 mg/dL
HDL > 40 mg/dL

Femei > 20 ani:

Tipul de Colesterol Nivel optim
Total Cholesterol125 – 200 mg/dL
Non-HDL< 130 mg/dL
LDL< 100 mg/dL
HDL> 50 mg/dL

Factori care determina cresterea nivelului seric de colesterol

  • Genetici – hipercolesterolemia familiala – variabilitatea genei pentru apolipoproteina B (ApoB), ApoE (cu alelele E4, E3 si E2).
  • Anumite boli: obstructia biliara, nefroza, afectiuni pancreatice, hipotiroidismul, diabetul, alcoolismul, neoplasmul pancreatic sau prostatic.
  • Dieta bogata in grasimi si colesterol, obezitatea.
  • Anumite medicamente: amiodarona, aspirina, acid ascorbic, antibiotice, beta-blocante, carbamazepina, clopidrogel, corticosteroizi, ibuprofen, vitamina D, disulfiram, levodopa, miconazol.
  • Temperatura: valori mai mari iarna decat vara (pana la 8%).

Alimente care ajuta la scaderea colesterolului

Ciocolata neagra

Ciocolata cu un continut mai mare de 70% cacao ajuta la scaderea LDL- C datorita continutului in flavonoizi. Se va consuma cu moderatie (4-6 patratele de ciocolata/zi), deoarece si aceasta contine cantitati mari de grasimi saturate si zahar.

Alegeti variantele de ciocolata „bio”, cu cele mai mici cantitati de zahar adaugat sau folositi cacaoa neagra, neindulcita, pentru prepararea deserturilor.

Atentie:

  • Ciocolata neagra nu se consuma seara, inainte de culcare. Datorita actiunii stimulante asupra sistemului nervos central, poate induce insomnie!

Avocado

Contine acid oleic, substanta care poate contribui la scaderea LDL- colesterolului.

Il puteti introduce in dieta atat sub forma de guacamole, cat si taiat in felii sau cubulete, in sandvis sau salate. Uleiul de avocado are aceleasi proprieteti, putand fi utilizat alaturi de alte uleiuri sanatoase din alimentatia zilnica.

Vinul rosu

Coaja strugurilor rosii contine resveratrol, antioxidant cu actiune antiagreganta plachetara si de crestere a nivelului de HDL- colesterol.

Consumul „moderat” de vin este considerat a fi benefic pentru sanatate, atribuindu-se actiuni de reducere a riscului de depresii si dementa senila, de preventie a cancerului pulmonar, de colon si de san, actiune anti-aging, etc.

Ministerul Sanatatii (MS) recomanda consumul a maxim 150 ml/zi de vin la femei si 300 ml/zi la barbati.  

Atentie:

  • Consumul unor cantitati mari de alcool poate dauna sanatatii!
  • Nu se consuma alcool in timpul tratamentelor medicamentoase!

Ceaiurile: verde si negru

Ambele ceaiuri contin antioxidanti capabili sa reduca nivelul LDL- colesterolului. Ceaiul verde se distinge printr-o cantitate mai mare de antioxidanti, dar si prin modalitatea de obtinere, din frunze nefermentate si mai putin procesate. Se pot consuma 1-2 cesti de ceai zilnic.

Atentie:

  • Ceaiul verde interactioneaza cu anumite afectiuni si tratamente medicamentoase!
  • Datorita actiunii sale stimulante la nivel SNC, nu se consuma seara, inainte de culcare!

Nucile si alunele

Pot ajuta la normalizarea profilului lipidic.

Migdalele, alunele de padure, fisticul si nucile (simple, caju, macadamia) pot face parte din alimentatia zilnica, consumate la gustari (care o mana dintr-un astfel de amestec). Conditia este ca acestea sa fie in stare cruda, neprajite sau sarate!

Cerealele integrale

In special orzul, ovazul si orezul brun contin fibre solubile capabile sa reduca absorbtia colesterolului in circulatia sanguina.

Ovazul contine beta-glucan, o substanta care ajuta la mentinera nivelului optim de colesterol.

Micul dejun alcatuit din cereale integrale (ovaz), neindulcite sau aditivate, cu bautura din soya, migdale, orez sau „lapte” de cocos, adaos de fructe uscate si alune poate fi un start delicios in intentia de scadere a colesterolului „rau”.

Orezul brun il poate inlocui cu succes pe cel alb in salate sau garnituri, iar pastele din faina integrala pe cele din faina alba atunci cand intentionati sa preparati delicioase retete mediteraneene

Uleiul de masline

Este considerat a fi cea mai sanatoasa alegere in ce priveste grasimile alimentare, mai ales in patologia cardiovasculara sau dislipidemii.

Uleiul de masline extravirgin, presat la rece nu trebuie sa lipseasca din alimentatia zilnica. Reprezentant ce seama al dietei mediteraneene, alaturi de legumele proaspete aduce aport important de antioxidanti capabili sa reduca nivelul colesterolului „rau”.

Usturoiul

Datorita continutului in compusi cu sulf, in special S-alicilcisteinei, usturoiul este capabil sa scada nivelul LDL-colesterolului, in special prin actiunea asupra sintezai hepatice a acestuia.

O analiza a studiilor clinice arata ca un consum de ½-1 catel de usturoi pe zi poate reduce cu pana la 10% nivelul colesterolului.

Atentie:

Soia

Tofu si bautura de soia contin cantitati importante de proteine capabile sa scada nivelul LDL-colesterolului.

In urma analizei rezultatelor unor studii efectuate pe parcursul a 12 ani s-a ajuns la concluzia ca un consum regulat de 1-2 portii de soia/zi (15-30g proteine) are efect favorabil asupra lipoproteinelor cu risc cardiovascular.

Leguminoasele

Fasolea (neagra, rosie, kidney, pinto, etc), lintea, mazarea, nautul sunt bogate in fibre solubile care pot scadea cantitatea de colesterol „rau” din sange si riscul de afectiuni cardiovasculare.

Conform unui studiu efectuat in Canada (The Clinical Nutrition and Risk Factor Modification Center at St. Michael’s Hospital in Toronto), consumul unei portii de leguminoase pe zi (3/4 cana), timp de 6 saptamani a determinat scaderea cu 5 procente a nivelului de LDL-colesterol.

Fructele

Perele contin pectina, substanta ce actioneaza asupra LDL-colesterolului.

Citricele (portocalele si lamaile) sunt bogate in pectina si flavonoide (naringina si naringenina), substante incriminate in scaderea colesterolului „rau”.

Legumele

Cele mai multe legume se caracterizeaza prin continut ridicat de fibre si nivel scazut de calorii.

Vinetele contin cantitati mari de antioxiodanti si fibre vegetale. Salata de vinete cu ulei de masline si ceapa verde, vinetele la gratar sau in preparate la cuptor, pot fi idei pentru un meniu usor si benefic pentru sanatate.

Suplimente alimentare indicate pentru scaderea colesterolului

  • Vitamina E – 2 x 250mg/zi. Atentie, vitamina E interactioneaza cu tratamentul anticoagulant!
  • Vitamina C – 2 x 500mg/zi
  • Picolinat de crom – 200mcg/zi
  • Psyllium – o lingurita de pulbere, dizolvata in apa sau suc proaspat de fructe (citrice), de doua ori pe zi.
  • Acizi grasi omega-3, de provenienta animala (ulei de peste: somon sau macrou) sau vegetala (seminte de in) – 240-1000 mg/zi.
  • Extract din mladite de Maslin – Olea europea MG=D1 – 2X2 ml/zi, diluati in putina apa, inainte de mese. Cure de 2-3 luni, repetate la nevoie.
  • Polygemma 18 – Colesterol (Extracte gemoterapice din muguri de Migdal dulce, mlădiţe de Măslin şi Rozmarin) – 3X2 ml/zi, diluati in putina apa, inainte de mese. Se pot face cure de 3-6 luni, care se repeta la nevoie.
  • Remedii homeopate: Podophyllum peltatum CH5, Lycopodium clavatum CH5, Cholesterinum CH7, cate 3-5 granule din fiecare, o data pe zi.
  • Ceaiuri: anghinare, ghimbir, patlagina, rostopasca.

Atentie!

Recomandarile de mai sus au caracter orientativ si nu inlocuiesc un consult medical. Ele reprezinta variante de tratament ce nu pot substitui tratamentul medicamentos, primit la recomandarea medicului.

Autor: Letitia Mates

Bibliografie:

  1. MedlinePlus. Cholesterol Levels: What You Need to Know. La adresa: https://medlineplus.gov/cholesterol.html, accesat 10.11.2019.
  2. Ministerul Sanatatii. 5 recomandari nutritionale. [Internet]. La adresa: http://old.ms.ro/documente/5%20recomandari%20nutritionale_8319_6030.pdf, accesat 10.11.2019.
  3. MNT. Is red wine good for you? [Internet] [Last update on September 7, 2017] La adresa: https://www.medicalnewstoday.com/articles/265635.php, accesat 10.11.2019.
  4. Yu-Yan Yeh, Lijuan Liu. Cholesterol-Lowering Effect of Garlic Extracts and Organosulfur Compounds: Human and Animal Studies, The Journal of Nutrition, Volume 131, Issue 3, March 2001, Pages 989S–993S.
  5. Anderson JW, Bush HM. Soy protein effects on serum lipoproteins: a quality assessment and meta-analysis of randomized, controlled studies. J Am Coll Nutr. 2011 Apr;30(2):79-91.
  6. Science Daily. Daily serving of beans, peas, chickpeas or lentils can significantly reduce bad cholesterol. [Internet] [7 April 2014]. La dresa: https://www.sciencedaily.com/releases/2014/04/140407122749.htm, accesat: 10.11.2019.
  7. Chul-Ho Leea, Tae-Sook Jeongb et al. Anti-Atherogenic Effect of Citrus Flavonoids, Naringin and Naringenin, Associated with Hepatic ACAT and Aortic VCAM-1 and MCP-1 in High Cholesterol-Fed Rabbits. Elsevier. Volume 284, Issue 3, 15 June 2001, Pages 681–688.
  8. Horvilleur A. Ghid Homeopatic pentru familie. Lifestyle Publishing, 2012.
  9. Medline Plus. Cholesterol Levels: What You Need to Know. [Internet] [Last updated on 18 April 2019]. La adresa: https://medlineplus.gov/cholesterollevelswhatyouneedtoknow.html, accesat 10.11.2019.
  10. Scott M. Grundy, Neil J. Stone, Alison L. Bailey et al. AHA/ACC/AACVPR/AAPA/ABC/ACPM/ADA/AGS/APhA/ASPC/NLA/PCNA Guideline on the Management of Blood Cholesterol: A Report of the American College of Cardiology/American Heart Association Task Force on Clinical Practice Guidelines. 2019;139:e1082–e1143