Simtim deja primele semne ale primaverii iar organismul isi cere dreptul la portia de vitamine. Fie ca alegem un program de detoxifiere, sau hotaram pur si simplu sa suplinim deficitul de vitamine din timpul iernii, sucurile proaspete din fructe si legume raman in topul preferintelor fiecaruia dintre noi.

Pana cand primele fructe ale primaverii isi vor face aparitia, putem apela in continuare la combinatii care ne-au insotit si in timpul iernii. Una dintre acestea este sucul din mere, morcovi si portocale.

Ingrediente: 1-2 mere, 2-3 morcovi medii, 2 portocale.

Pentru a obtine un suc de calitate inalta avem nevoie de un aparat care sa poata extrage din fructe si legume nutrientii in cantitati cat mai mari dar care sa pastreze si fibrele vegetale din acestea.

Din aceasta combinatie, vom obtine un suc bogat in vitaminele A, C, B, E, si K, calciu, fier, cupru, magneziu, fosfor, seleniu, zinc, fitonutrienti si evident, nelipsitele fibre alimentare.

Care sunt beneficiile consumului regulat de mere, morcovi si portocale?

In primul rad ne asiguram ca beneficiem de un aport constant de vitamine, minerale si fibre vegetale necesare pentru buna functionare a organismului. Apoi aducem o contributie la hidratarea organismului, care nu trebuie ignorata.

Datorita fitonutrientilor prezenti in aceste vegetale, spectrul de avantaje se extinde considerabil. Acestia, singuri sau prin sinergism de actiune imprima sucului calitati care se reflecta in cresterea nivelului de sanatate al organismului, din mai multe perspective:

1. Contribuie la intarirea sistemului imunitar

  • Merele – prin prin continutul in pectine si fibre alimentare.
  • Portocalele – datorita nivelului ridicat in vitamina C si polifenoli.
  • Morcovii – prin complexul de substante carotenoide (alfa si beta-caroten) care au efect imunomodulator.

2. Imbunatateste procesului de digestie

Merele au efect laxativ iar morcovii imbunatatesc functia hepatica, ajutand la eliberare de bila. Aceasta stimuleaza peristaltismului intestinal, ajutand la buna functionare a digestiei.

3. Aport in mentinerea sanatatii ochilor

Morcovii, prin continutul in beta-caroten, luteina si zeaxantina imbunatatesc acuitatea vizuala si contribuie la preventia si tratamentul degenerarii maculare.

4. Contribuie la preventia bolilor cardiovasculare

  • Portocalele – prin continutul in flavonoide si vitamina C au actiune hipocolesterolemianta.
  • Hesperidina din portocale poate preveni cresterea tensiunii arteriale, datorita actiunii sale de reglare a genei responsabile de modularea tonusului vascular.
  • Morcovii – datorita continutului in carotenoide, polifenoli si vitamina C pot modifica absorbtia colesterolului si excretia de acizi biliari, contribuind la preventia bolilor coronariene.
  • Merele – consumul zilnic de mere este corelat cu scaderea nivelului de colesterol si reducerea riscului de boli cardiovasculare.

Mere-2

5. Ajuta la preventia bolii Alzheimer

S-a observat ca prin consumul regulat al sucului de mere se poate interveni in aparitia si evolutia acestei boli degenerative. Actiunea este atribuita quercetinei din compozitia merelor, care poate proteja creierul de actiunea nociva a radicalilor liberi.

6. Scade riscul de astm bronsic

Consumul de mere si portocale, prin aportul de quercitina, hesperitina si naringenina este asociat cu scaderea hipersensibilitatii pulmonare si a riscului de astm bronsic.

7. Contribuie la pastrarea integritatii sistemului osos

Anumite flavonoide din mere (phloridzine) pot scadea riscul de osteoporoza la femeile aflate in post-menopauza, contribuind si la cresterea densitatii osoase.

8. Are rol in preventia cancerului

  • Merele pot contribui la preventia cancerului de san (mere intregi), colon (pectinele din mere) si hepatic (extract din coji de mere).
  • Liminoidul este un compus ce se gaseste in portocale – are actiune protectoare impotriva cancerului de piele, gura, plamani, san, gastric si de colon.
  • Vitamina C din portocale – antioxidant ce protejeaza celulele de actiunea nociva a radicalilor liberi. Alimentele bogate in vitamina C ajuta la preventia cancerului gastric.

9. Actiune antioxidanta

Prin consumul regulat de mere, morcovi sau portocale, organismul poate beneficia de efectele antioxidante, imunomodulatoare si antigenotoxice oferite de componentii polifenolici specifici.

Atentie:

  • Aceasta combinatie nu este recomandata in anumite afectiuni cum ar fi: gastrita hiperacida, ulcer gastric, pancreatita acuta sau diaree!
  • Persoanele cu diabet trebuie sa isi monitorizeze corect nivelul glicemic inainte de a consuma sucuri din fructe, datorita incarcaturii glicemice mari a acestora!

 

Autor: Letitia Mates

 

 

Bibliografie:

  1. Michael B. Ye and Beong Ou Lim, Dietary Pectin Regulates the Levels of Inflammatory Cytokines and Immunoglobulins in Interleukin-10 Knockout Mice. J. Agric. Food Chem., 2010, 58 (21), pp 11281–11286 DOI: 10.1021/jf103262s
  2. Christina L. Sherry, Stephanie S. Kim, Ryan N. Dilger, Laura L. Bauer, Morgan L. Moon, Richard I. Tapping, George C. Fahey Jr., Kelly A. Tappenden, Gregory G. Freund. Sickness behavior induced by endotoxin can be mitigated by the dietary soluble fiber, pectin, through up-regulation of IL-4 and Th2 polarization. Brain Behavior and Immunity, 2010; DOI: 10.1016/j.bbi.2010.01.015
  3. Concepción S M, M Pilar Cano, B. de Ancos, Effect of orange juice intake on vitamin C concentrations and biomarkers of antioxidant status in humans. 2003 American Society for Clinical Nutrition.
  4. Marianna Roselli, Alberto Finamore, Elisa Brasili, Impact of organic and conventional carrots on intestinal and peripheral immunity, Journal of the Science of Food and Agriculture, Volume 92, Issue 14, pages 2913–2922, November 2012, la adresa:.
  5. Watzl B, Bub A, Briviba K, Supplementation of a low-carotenoid diet with tomato or carrot juice modulates immune functions in healthy men, Ann Nutr Metab. 2003;47(6):255-61.
  6. Nagy L, Would eating carrots protect your liver? A new role involving NKT cells for retinoic acid in hepatitis. Eur J Immunol. 2012 Jul;42(7):1677-80. doi: 10.1002/eji.201242705.
  7. Yoon KD1, Kang SN, Bae JY, Enhanced antioxidant and protective activities on retinal ganglion cells of carotenoids-overexpressing transgenic carrot, Curr Drug Targets. 2013 Aug;14(9):999-1005.
  8. Aptekmann NP, Cesar TB. Long-term orange juice consumption is associated with low LDL-cholesterol and apolipoprotein B in normal and moderately hypercholesterolemic subjects, Lipids Health Dis. 2013 Aug 6;12:119. doi: 10.1186/1476-511X-12-119.
  9. Buscemi S, Rosafio G, Arcoleo G, Effects of red orange juice intake on endothelial function and inflammatory markers in adult subjects with increased cardiovascular risk. Am J Clin Nutr. 2012 May;95(5):1089-95. doi: 10.3945/ajcn.111.031088. Epub 2012 Apr 4.
  10. Nicolle C1, Cardinault N, Aprikian O, Effect of carrot intake on cholesterol metabolism and on antioxidant status in cholesterol-fed rat. Eur J Nutr. 2003 Oct;42(5):254-61.
  11. Oude Griep LM, Monique Verschuren WM, Kromhout D et al. Colours of fruit and vegetables and 10-year incidence of CHD. Br J Nutr. 2011 Jun 8:1-8. [Epub ahead of print]. 2011.
  12. Susanne Rockwell, Heart Benefits From Apples and Apple Juice, UC Davis News Service, (530) 752-2542, 2001. http://news.ucdavis.edu/search/news_detail.lasso?id=5585.
  13. Chan A1, Shea TB. Dietary supplementation with apple juice decreases endogenous amyloid-beta levels in murine brain. J Alzheimers Dis. 2009;16(1):167-71. doi: 10.3233/JAD-2009-0959.
  14. Woods R, Walters H, Raven J, Wolfe R, Ireland P, Thien F, Abramson M: Food and nutrient intakes and asthma risk in young adults. Am J Clin Nutr 2003, 78:414-421
  15. Clarissa Gerhauser. Cancer Chemopreventive Potential of Apples, Apple Juice, and Apple Components. Researchgate.net.
  16. Yamamoto M1, Jokura H, Suzuki A. Effects of continuous ingestion of hesperidin and glucosyl hesperidin on vascular gene expression in spontaneously hypertensive rats. J Nutr Sci Vitaminol (Tokyo). 2013;59(5):470-3.