Supraponderea si obezitatea la copii reprezinta probleme importante de sanatate, prevalenta lor fiind in crestere in intreaga lume. Tendinta acestora este alarmanta pentru Europa.

Conform unui studiu realizat de către Ministerul Sănătăţii, prin Institutul Naţional de Sănătate Publică, în cadrul proiectului coordonat de Organizaţia Mondială a Sănătăţii, European Childhood Obesity Surveillance Initiative (COSI), aproximativ un sfert din copiii de 8 ani de la noi din tara sunt supraponderali sau obezi. [2014]

Prevalenţa supraponderalităţii este uşor mai crescută la baieti decât la fete şi semnificativ mai mare în mediul urban faţă de cel rural.

La aceeasi categorie de varsta, aproximativ 5% dintre erau subnutriti iar 1% prezentau subnutritie severa.

Acestea sunt date ingrijoratoare, care ar trebui sa puna pe ganduri orice parinte: asiguram sau nu conditii optime de crestere si dezvoltare pentru copiii nostri? Facem oare tot ce ne sta in putinta sa le minimizam riscurile de boli aparute datorita alimentatiei dezechilibrate si lipsei de miscare?

Ce este obezitatea?

Obezitatea este o afectiune complexa, determinata si intretinuta de mai multi factori si caracterizata prin cresterea greutatii corporale pe seama tesutului adipos.

Obezitatea la copil si adolescent reprezinta un fator de risc pentru boli cardiovasculare, hipertensiune arteriala, diabet de tip 2, sindrom de apnee in somn, depresii, precum si unele forme de cancer.

Cresterea supraponderii si obezitatii la nivel global este pusa pe seama cresterii aportului energetic, prin consumul de alimente incarcate caloric (dulciuri concentrate, grasimi saturate, produse de panificatie, partiserie sai cofetarie din faina alba).

Scaderea nivelului de activitate fizica si cresterea sedentarismului intregesc tabloul cresterii necontrolate in greutate a copiilor.

Ce factori determina cresterea in greutate la copii?

Pentru cresterea si dezvoltarea lor, copiii au nevoie de o anumita cantitate de calorii zilnice. Daca aceasta cantitate este mai mare decat necesarul lor, surplusul de calorii va fi depozitat de catre organism sub forma de grasime.

Majoritatea copiilor care sunt sanatosi, cresc in greutate datorita faptului ca ingereaza mai multe calorii decat are nevoie organismul lor.

Cresterea in greutate a copiilor este determinata de mai multi factori: predispozitie genetica, perioada intrauterina, mediul familial, gradinita sau scoala, precum si societatea sau comunitatea.

Exista si factori care favorizeaza declansarea obezitatii: obezitatea mamei in perioada de sarcina, greutate mica sau prea mare la nastere, istoric familial cu obezitate, absenta alimentatiei naturale (alaptare la san), alimentatie artificiala necorespunzatoare, diversificarea precoce (inaintea varstei de 5-6 luni), alimentatia hipercalorica, hiperglucidica, sau saraca in fibre alimentare.

Cum se evalueaza greutatea copiilor?

De la nastere si pana la varsta de 2 ani se urmareste evolutia greutatii si inaltimii copilului cu ajutorul graficelor sau tabelelor de crestere.

La copii cu varsta mai mare de 2 ani se utilizeaza hartile IMC 2-20 ani, raportate la varsta si sex, ca screening pentru suprapondere si obezitate.

Dupa calcularea IMC-ului, acesta se raporteaza la hartile de crestere adecvate pentru varsta si sex, pentru aflarea percentilei in care se incadreaza copilul.

Exista si calculatoare speciale pentru determinarea si interpretarea percentilei IMC.

Starea de nutriţie la copil în funcţie de percentilele IMC (WHO 2010)

Starea de nutritie Percentila IMC
Obezitate IMC ≥ percentila 95 (+2DS) / sex / vârstă
Suprapondere 85 ≤ IMC < percentila 95 / sex / vârstă
Greutate normala 5 ≤ IMC < 85 percentila / sex / vârstă
Subponderal IMC < percentila 5 / sex / vârstă

De ce este important pentru copii sa invete sa manance sanatos si sa faca miscare zilnic?

O nutritie sanatoasa completata cu exercitii fizice efectuate in mod regulat pot ajuta copiii sa isi mentina greutatea corporala corespunzatoare varstei lor.

Daca reusim sa implementam copiilor idei sanatoase despre felul in care trebuie sa ne alimentam si faptul ca trebuie sa facem zilnic miscare pentru a ne mentine sanatosi, acestea vor continua sa se manifeste si atunci cand ei vor fi mari, ajutandu-i sa isi pastreze sanatatea.

Prin miscare (joaca in aer liber, practicarea cu regularitate a sportului) se pot preveni supraponderea si obezitatea la copii.

Un copil supraponderal sau obez poate fi tachinat sau hartuit de colegi, acest lucru determinandu-l sa se simta vinovat pentru felul in care arata si sa se izoleze de prieteni. Aceste sentimente pot afecta abilitatea copilului de a invata, de a-si face prieteni si de a interactiona cu semenii lui.

Cum putem incuraja copiii sa fie mai activi din punct de vedere fizic?

Acest lucru trebuie sa inceapa cu o limitare a timpului petrecut la televizor, calculator, tableta sau telefon mobil.

Tehnologia IT face progrese uimitoare care ii captiveaza fie prin jocuri cu dinamica si rezolutii de exceptie, fie conectandu-i in grupuri de „prieteni” pe telefoanele mobile.

Copiii invata si se adapteaza incredibil de rapid la acest aspect care pune o amprenta serioasa pe copilaria lor, insa de aici se pot naste adictii care le pot pune sanatatea in pericol.

Din acest motiv, noi trebuie sa limitam timpul petrecut de copii in fata „ecranelor” la 1 – maxim 2 ore pe zi. Acest timp va cuprinde: jocuri video sau pe computer, internet, „socializare” pe telefon sau internet, televizor, etc.

Putem oferi un exemplu bun copiilor, limitand si in cazul nostru timpul petrecut la televizor sau computer si incercand sa petrecem mai multe ore de calitate impreuna cu ei.

Ca parinti, avem o influenta majora asupra copiilor nostri. Chiar daca nu realizam, prin ceea ce facem putem influenta deciziile lor. Daca ei si vad parintii activi, sansele ca ei sa aleaga un sport si sa mentina o activitate fizica constanta sunt mai mari.

Mersul cu bicicleta, inotul, plimbarile in parc sau, in aceasta perioada de vara chiar trasee montane usoare sunt activitati pe care le putem face impreuna cu copiii si din care nu avem decat de castigat. Aceste ore petrecute impreuna cu copiii nostri in familie pot constitui amprente comportamentale pentru viitorul lor.

Cum putem determina copiii sa faca alegeri alimentare sanatoase?

Invatandu-i si incurajandu-i in mod constant sa manance sanatos, le putem oferi copiilor instrumentele de care au nevoie pentru a-si pastra sanatatea.

Putem forma copiilor nostri imaginea unui stil de viata sanatos, oferindu-le zilnic, prin noi bune exemple:

  • Sa alegem si pentru noi mancare sanatoasa
  • Sa avem la indemana variante sanatoase pentru gustari: fructe (un mar, o para, o banana, un bol de cirese sau capsune, etc) sau legume crude (rosii, felii de ardei, morcovi, etc)
  • Sa introducem in alimentatia zilnica surse de proteine de calitate, care sa nu contina multe grasimi, legume si fibre alimentare
  • Sa fim consecventi in introducerea alimentelor sanatoase. Copiii nu au intotdeauna deschidere inspre alimentele noi. Persistand in alegerea hranei sanatoase, cresc sansele ca ei sa dezvolte obiceiuri alimentare sanatoase.
  • Sa invatam copiii sa faca alegeri sanatoase pentru pachetelul de la scoala
  • Sa evitam mancarea de tip fast-food. Chiar daca ne-am hotarat sa luam masa la restaurant, pe meniuri gasim intotdeauna variante sanatoase si care sa fie pe placul copiilor
  • Trebuie sa respectam dorinta copilului de a se opri din mancat si sa nu insistam ca el sa termine din farfurie!

 

 

Cand trebuie sa ne ingrijoram ca copilul nostru are deprinderi nesanatoase in ce priveste mancarea si activitatea fizica?

Trebuie sa fim atenti la orice modificare ce priveste comportamentul alimentar sau al activitatii fizice al copilului.

Spre exemplu, observam ca acesta mananca de plictiseala sau ca raspuns la alte emotii? Acest aspect poate face parte din asa-numitul „mancat emotional” care poate determina cresterea necontrolata in greutate. Poate fi de asemenea un semn al disconfortului emotional al copilului, exprimat prin stres sau depresie.

Ca parinti, trebuie sa acordam o atentie deosebita semnelor ingrijoratoare ale tulburarilor de alimentatie („eating disorder”): anorexie, bulimie sau mancatul compulsiv . Acestea includ:

  • Preocupare exagerata in calcularea caloriior la orice fel de mancare
  • Ingrigorare si teama de a nu lua in greutate
  • Refuzul mancarii
  • Preocuparea excesiva pentru exercitii fizice.

Tulburarile alimentare ca anorexia si bulimia nu sunt des intalnite in randul copiilor, insa trebuie sa avem in vedere faptul ca pot sa apara si sa putem interveni la nevoie. Riscul creste odata cu cresterea copilului de la adolescenta spre perioada adulta.

Daca aveti cel mai mic dubiu in legatura cu comportamentul alimentar al copilului dumneavoastra, nu ezitati sa luati legatura cu medicul dumneavoastra de familie!

Concluzie

Pentru preventia supraponderii si obezitatii la copiii nostri, precum si pentru a-i ajuta sa scada in greutate, atunci cand este cazul, sugerez 2 liste cu lucruri pe care ar trebui sau nu ar trebui sa le facem.

Ce trebuie sa facem?

  • Sa ii asiguram copilului 5 portii de legume sau fructe pe zi (mere, banane, broccoli, etc)
  • Sa bea cel putin 6-8 pahare de apa pe zi
  • Sa faca cel putin o ora de miscare zilnic
  • Sa il incurajam sa apeleze la gustari sanatoase, in detrimentul dulciurilor concentrate
  • Sa evitam sa cumparam si sa pastram alimente de tip junk food in casa: bomboane, sucuri carbogazoase, chips-uri, sau alte alimente nesanatoase si foarte incarcate caloric
  • Sa inlocuim sucurile carbogazoase sau cele cu adaos de zahar cu apa plata si fresh-uri sau smoothie-uri sanatoase
  • Sa implicam copiii in pregatirea mancarii si aranjarea mesei
  • Cel putin o data pe zi sa pastram ritualul de luat masa in familie
  • Sa le asiguram program corespunzator de odihna si somn (9-10 ore de somn/zi, corespunzator varstei).

Ce ar trebui sa evite copiii nostri?

  • Sa consume dulciuri concentrate, sau alimente foarte grase
  • Sa consume bauturi carbogazoase sau cu adaos de zahar
  • Sa petreaca mai mult de 2 ore pe zi in fata televizorului sau la calculator
  • Sa manance din cauza stresului sau pentru a-si cupa anumite stari emotionale.

La ultimul punct prezentat, noi ca parinti avem un rol esential in observarea copilului cu atentie si depistarea anumitor schimbari in comportamentul acestuia, care ne-ar putea duce cu gandul la probleme emotionale. In cazul in care consideram ca nu ne descurcam singuri in fata unei astfel de situatie, trebuie sa apelam cu toate increderea la medicul de familie, sau chiar la psiholog pentru a ne ajuta sa evaluam corect starea copilului si sa intervenim in rezolvarea problemei cu cele mai mari sanse de reusita!

 

Autor: Letitia Mates

 

 

 

Bibliografie:

  1. Summerbell CD, Waters E, Edmunds LD, et al. Interventions for preventing obesity in children. The Cochrane Database of Systematic Reviews 2005; Suppl 3, No. CD001871.
  2. Barlow Sarah E., Expert Committee Recommendations Regarding the Prevention, Assessment, and Treatment of Child and Adolescent Overweight and Obesity: Summary Report, Pediatrics 2007; 120:S164-S192.
  3. Hedley AA, Ogden CL, Johnson CL, Carroll, Curtin LR. Prevalence of overweight and obesity among US children, adolescents, and adults, 1999-2002. JAMA 2004; 291:2847-2850.
  4. Muntean RA, Obezitatea primară la copil, in Revista Română de Pediatrie, Vol.LIV Nr.3, 2005, p.260-291.
  5. Kumanyika Shiriki, Brownson, Ross. Handbook of Obesity Prevention, 2007, XXVI, ISBN: 978-0-387-47859-3.
  6. https://www.cfdr.ca/Downloads/CCFN-docs/Watching-Brief-on-Childhood-Obesity—May-13-08-_2.aspx
  7. http://www.mediafax.ro/stiinta-sanatate/un-sfert-din-copiii-de-opt-ani-sunt-supraponderali-sau-obezi-cinci-la-suta-sunt-subnutriti-12933892
  8. Help Me Grow: Simple Solutions for Preventing Childhood Obesity. (2012, September 12). Retrieved November 1, 2014, from http://helpmegrowutah.blogspot.ca/2012/09/simple-solutions-for-preventing.html