Cautarea secretului „tineretii fara batranete” nu este o preocupare exclusiva a vremurilor noastre. Ea a tinut treze mintile multor inaintasi ai nostri si contiuna sa starneasca interesul si mai multor contemporani ai vremurilor actuale. Cu totii ne dorim ca timpul care trece peste noi sa nu lase urmele evidente ale imbatranirii… Dar oare cum putem tine in frau sau prelungi aspectul fizic al tineretii?

Atat ridurile si pielea lasata, fara sustinere cat si pierderea memoriei, scaderea functiei cerebrale precum si cresterea riscului de boli cronice (cardiovasculare, diabet, osteoporoza sau cancerul) sunt semne evidente are procesului de imbatranire.

Daca dorim sa imbatranim sanatos, cu o piele sanatoasa si un ten stralucitor trebuie sa adoptam din timp un stil de viata in care sa primeze alimentatia de calitate.

Din stilul de viata sanatos nu trebuie sa lipseasca:

  • Activitatea fizica zilnica – desfasurata in aer liber, cel putin o jumatate de ora
  • Odihna suficienta – cu cel putin 7-8 ore de somn pe noapte
  • Evitarea fumatului si a consumului excesiv de alcool
  • Protectia solara corespunzatoare.

Anumite alimente si bauturi contin substante numite fitonutrienti. Acestia apartin clasei de substante antioxidante si au capacitatea de a purta bataliile impotriva radicalilor liberi din organism.

Radicalii liberi sunt substante incriminate in accelerarea procesului de imbatranire, dar si in declansarea anumitor boli ca afectiunile cardiovasculare, cancerul, osteoporoza sau boala Alzheimer.

Ei altereaza membrana celulara, dand nastere la compusi chimici toxici care intretin starea inflamatorie si care scad nivelul colagenului din piele. Scaderea cantitatii de colagen se va reflecta in starea de sanatate a pielii: aspectul uscat al acesteia, dermatite, eczeme sau psoriazis.

Cu cat inaintam in varsta, cu atat suntem mai expusi stresului oxidativ, deoarece organismul nostru contine cantitati din ce in ce mai mari de radicali liberi, dar si starii inflamatorii de la nivel celular.

Antioxidantii din alimente pot influneta in mod pozitiv aceste procese degenerative.

Alimente „pentru frumusete”

1. Pestele

Alegeti ca meniul saptamanal sa contina cel putin de doua ori un sortiment de peste gras (somon, păstrăv, hering, macrou , ansoa, sardine). Acestia contin cantitati mari de acizi grasi omega-3 care au efect antiinflamator.

2. Legumele si fructele

Sunt surse exceptionale de antioxidanti. Cantitatile care pot asigura aport corespunzator de antioxidanti sunt 3-5 portii de fructe si aproximativ 600 g de legume pe zi. Daca este posibil, alegeti sursele ecologice de fructe si legume!

Leguminoasele: fasolea si mazarea sunt vedetele dietei anti aging.

Cruciferele: varza, conopida, broccoli, napii, varza de Bruxelles, ridichile și macrisul, ajuta organismul in lupta impotriva toxinelor si a cancerului. Ele nu ar trebui sa lipseasca din meniul zilnic al dietei anti aging. Recomandarea este ca aceste legume sa fie consumate in mare parte in stare cruda, sau foarte putin pregatite (la aburi, spre exemplu), in asa fel incat sa se pastreze intacte toate principiile active.

Legumele aliacee: usturoiul, ceapa, prazul sau arpagicul au actiune puternic antiiflamatorie.

Ardeii, in special cei iuti prezinta efect antiinflamator, datorat in mare parte prezentei capsaicinei.

Legumele cu frunze verzi (spanac, salata, rucola) sunt surse excelente de luteina si zeaxantina, pigmenti vegetali esentiali in protectia impotriva radiatiilor UV. Ele contin cantitati insemnate de vitamina K, cu rol major in preventia osteoporozei.

Vinul rosu este indicat in mentinerea integritatii si frumusetii pielii datorita resveratrolului, substanta puternic antioxidanta, cu capacitate mare de anihilare a radicalilor liberi.

Nu se recomanda cosumul a mai mult de 1-2 pahare de vin rosu pe zi, datorita efectului toxic pe care il poate avea alcoolul in special asupra ficatului!

Vitamina A este prezenta in morcovi, caise, nectarine, cartofi dulci, galbenusul de ou,  și chiar unele

legume verzi cum ar fi spanacul sau broccoli.

Ea este esentiala in procesul vederii, pentru buna functionare a sistemului imunitar, pentru integritatea pielii si a mucoaselor, dar prezinta si actiune anticancerigena. Se considera ca deficitul cronic de vitamina A ar determina imbatranirea prematura a pielii. Prezenta vitaminei A in alimentatie dar si in produsele cosmetice reduc ridurile, subtierea si pigmentarea pielii.

Vitamina A pe care o primim ca aport din alimentatie, suplimente alimentare sau produse cosmetice stimuleaza productia interna de colagen si elastina, avand capacitatea de a reface straturile lipidice ale pielii si de a mentine hidratarea optima a acesteia. Are rol important in reglarea productiei de sebum, motiv pentru care este utilizata in produsele farmaceutice sau dermato-cosmetice destinate tratamentului acneei.

Retinolul este derivatul cel mai mult utilizat in industria cosmetica, datorita structurii sale moleculare care ii permite sa patrunda in straturile profunde ale pielii.

Fructele de avocado sunt surse excelente de vitamina E, cu rol esential la nivelul pielii. Ele contin cantitati mari de potasiu, substanta care ajuta la aliminarea apei in exces dar si la stabilizarea tensiunii arteriale.

Soia este o leguminoasa bogata in fitoestrogeni. Se recomanda consumul de produse nemodificate genetic si din culturi ecologice.

Fructele de acai contin cantitati mari de antioxidanti, acizi grasi esentiali, vitamine si minerale cu rol important in contractiile musculare si in regenerarea celulara.

Ele asigura o buna functionare a sistemului cardiovascular si a celui digestiv datorita acizilor grasi, fitosterolilor si fibrelor alimentare din compozitia lor.

Fructele de acai se pot consuma sub forma de suc, de preferat din surse ecologice, fara adaos de zahar.

Fructe de acai

Fructele de padure (afine, mure, zmeura), precum si strugurii rosii ocupa locuri de cinste in procesul de intretinere a pielii datorita vitaminei C, dar si a antocianilor cu efect antioxidant, prezente in acestea.

Pepenele rosu contine cantitati insemnate din vitaminele A, B si C. Semintele contin seleniu, acizi grasi esentiali, zinc si vitamina E. Aceste substante contribuie in lupta impotriva radicalilor liberi si a imbatranirii.

3. Iaurtul

Cel mai indicat pentru consum este iaurtul grecesc, de preferat din ferme ecologice. El contine bacterii probiotice, cu rol esential in mentinerea sanatatii tractului intestinal. De asemenea, kefirul este o alegere buna in dieta anti aging.

4. Cerealele

Orzul, hrisca, ovazul, sau pseudocerealele (Quinoa sau amaranthul) – contin vitamine din grupa B, dar si aminoacizi esentiali in refacerea celulara si mentinerea integritatii pielii.

5. Fibrele alimentare

Fibrele asigura buna functionare a sistemului digestiv.

Pastele din faina integrala precum si orezul integral contin carbohidrati complecsi, surse importante de energie. Ele contin multe fibre alimentare si de aproape de 2 ori mai mult fier si vitamine din grupul B decat variantele rafinate.

Legumele si fructele crude contin cantitati insemnate de fibre alimentare.

6. Nucile, alunele si semintele

Nucile simple, caju, nucile pecan, migdalele, alunele, sunt surse excelente de vitamine din grupa B, care mentin integritatea si functionalitatea creierului si a inimii.

Uleiurile din nuci au rol importan in mentinerea nivelului de colagen si elestina din piele, ajutand pielea sa isi pastreze structura ferma.

Semintele: de in, canepa, de pin sau chiar de floarea soarelui, contin acizi grasi omega-3, cunoscuti pentru actiunile lor hipocolesterolemiante, de intretinere a integritatii vaselor de sange sau antiinflamatoare.

Acizii grasi omega-3 scad actiunea radicalilor liberi, ajutand la combaterea aparitiei premature a ridurilor, a celulitei, precum si a pierderii elasticitatii pielii.

O alimentatie bogata in acizi grasi omega-3 poate preveni sau ajuta la tratarea celulitei si a aspectului de coaja de portocala, prin efectul antiinflamator manifestat la nivelul stratului adipos si prin impiedicarea celulelor grase sa migreze spre suprafata pielii.

Pielea

Acizii grasi omega-3 pot ameliora cearcanele, liniile si ridurile fine din jurul ochilor, mentin sanatatea unghiilor si a parului, previn albirea prematura a parului si stopeaza caderea acestuia.

Alte surse alimentare de omega-3: pestele gras, seminte si ulei de in.

7. Condimentele

Consumul regulat de ghimbir, kurkuma, rozmarin, scortisoara, tumernic, patrunjel, oregano, ardei iute sau scortisoara asigura pielii cantitati importante de fitonutrienti cu actiune antiinflamatoare si antioxidanta.

8. Apa

Apa este esentiala nu numai pentru supravietuire, dar si pentru mentinerea hidratarii corespunzatoare a tesuturilor si a pielii. Eu recomand consumul de apa filtrata, cu ajutorul unuia dintre aparatele existente pe piata. Apa usor alcalina (pH = 8-8.8) se consuma cu mare atentie pentru a evita trecerea pH-ului sanguin spre zona bazica.

Deoarece fiecare persoana are „limita proprie” la consum de apa, indicatia de a bea 6-8 pahare pe zi poate fi greu de urmat pentru anumite persoane. De aceea se presupune ca hidratarea este suficienta daca urina este lipsita de culoare.

Apa elimina toxinele din organism, stimuleaza mobilizarea celulelor adipoase, pastreaza integritatea pielii si a musculaturii.

Alimente care potenteaza efectul de imbatranire prematura

Datorita potentialului lor pro-inflamator si contributiei la degenerarea celulara, ar trebui sa evitam consumul urmatoarelor alimente:

  • Zaharul – se pot folosi variante mai sanatoase ale acestuia: mierea de albine, zaharul de cocos sau indulcitor din stevie
  • Indulcitorii artificiali: ciclamatul, aspartamul, etc
  • Cafeina in exces – nu mai mult de 1-2 cesti de ceai sau cafea pe zi
  • Ciocolata cu lapte, ciocolata alba sau bauturile cu ciocolata
  • Bauturile racoritoare carbogazoase
  • Nicotina
  • Produse de panificatie, patiserie sau cofetarie din faina alba
  • Pastele fainoase din faina alba si orezul alb
  • Alimentele preparate sau incalzite in cuptorul cu microunde
  • Alcoolul in exces (mai mult de 1-2 masuri pe zi)
  • Margarinele, produsele de dieta de tip „light”, uleiurile vegetale care nu sunt presate la rece
  • Ouale si carnea care nu provin din ferme ecologice
  • Sortimentele de peste cu continut ridicat de metale grele (pestele spada, rechinul, tonul, etc)
  • Alimente modificate genetic: fructe si legume, dar mai ales cereale sau soia
  • Produsele lactate foarte grase (smantana 25-30%, untul 85%, cascavalurile si sortimentele de branza cu peste 60% grasime, etc).

 

Autor: Letitia Mates

 

Sursa: Huidcentrum, Voeding en Huidveroudering, la adresa: http://www.huidcentrum.be/sites/default/files/voeding%20en%20huidveroudering.pdf, accesat iunie 2015