Sunt convinsa ca multi dintre cititori nu mai au nevoie de o prezentare speciala a cireselor si a calitatilor acestora, doar pentru simplul fapt ca ele sunt incredibil de gustoase si se consuma cu maxima placere pentru acest aspect.

Cu totii asteptam cu nerabdare ca ciresele sa apara din nou pe tarabele pietelor pentru a le putea savura.

Datorita lor reusim sa convingem pana si cei mai mofturosi copii sa consume fructe, deoarece gustul dulce, cu aroma si savoarea specifica din pulpa cireselor nu lasa pe nimeni indiferent…

Pentru cei carora le place sa afle mai multe despre calitatile acestor minunate fructe, incerc sa aduc cateva motive in plus pentru a le consuma cu cea mai mare incredere.

Ciresul (Prunus avium) este un pom fructifer care face parte din familia Rosaceae.

Varietatile actuale de cires isi au originea in specia intalnita spontan pe teritoriul dintre Marea Neagra si Marea Carspica. Ciresul a fost introdus in cultura inca de acum 2500 de ani de catre greci si romani, care apreciau atat fructele sale cat si lemnul de o culoare specifica.

Fructele pot avea culori diferite, cu nuante de la galben spre rosu, pana la negru, cu forma sferica sau elipsoidala. Perioada de coacere, in functie de varietate este intre mijlocul lunii iunie – august.

Atunci cand consumam cirese, ne bucuram mai mult decat de gustul lor uimitor deoarece ele sunt inzestrate cu calitati nutritionale speciale.

Ce contin ciresele?

O ceasca de cirese (244g) contine:

  • Valoare nutritiva: 88 kcal
  • Proteine: 1.88 g
  • Lipide: 0.24 g
  • Carbohidrati: 21.8 g
  • Fibre:7 g
  • Minerale: calciu (27 mg), fier (3.34mg), magneziu (15 mg), potasiu (239mg), sodiu (17 mg), zinc: 0.17mg)
  • Vitamine: vitamina A (1840 UI), vitamina C (5.1mg), vitamina E (0.56 mg), folat (20 µg), vitamina K (3.4 µg)
  • Antioxidanti: 3,747 µ mol (ORAC – Oxygen Radical Absorbtion Capacity Value) [1]

Consumand cirese crestem activitatea antioxidanta a organismului, datorita cantitatii mari de antioxidanti pe care o contin aceste fructe.

Pe langa antioxidanti, ciresele sunt foarte importante surse naturale de melatonina, hormonul implicat inducerea si reglarea somnului.

Cele mai importante motive pentru care ar trebui sa consumam cirese:

1. Scad stresul oxidativ si previn imbatranirea prematura

Ciresele contin doi compusi flavonoidici, isoqueritrina si queritrina cu actiune antioxidanta. Acestia au proprietatea de a elimina produsii rezultati in urma stresului oxidativ, incetinind prin aceasta procesul de imbatranire.

2. Ajuta la tratarea migrenelor

Pentru ca ciresele au efect antiinflamator conferit de antociani si bioflavonoide, actioneaza cu succes pe crizele migrenoase. Puterea de actiune a acestor compusi pe reducerea durerii din migrene a fost asociata cu cea a aspirinei sau ibuprofenului.

3. Imbunatatesc ritmul cicardian al organismului

Ritmul cicardian sau ritmul nictemeral reprezinta ciclul de aproximativ 24 de ore care are loc la nivel fizic, mental si comportamental datorita alternantei lumina-intuneric din mediul inconjurator. Multe functii ale organismului au ritm cicardian, incepand de la ciclul somn-veghe si pana la semnele vitale.

Exista studii care au evidentiat prezenta in cirese a unui compus cu actiune antioxidanta, melatonina, incriminata in reglarea ritmului cicardian al organismului. Atunci cand nivelul de melatonina din organism este scazut, cresteri moderate ale acestuia prin suplimentare sau alimentatie pot da rezultate foarte bune in reglarea ritmului cicardian.

4. Ajuta la imbunatatirea calitatii somnului

Melatonina este hormonul care ajuta la instalarea naturala a somnului. Deoarece melatonina se poate elibera foarte repede din cirese, ea poate ajuta la instalarea si imbunatatirea calitatii somnului.

5. Rol important in terapia cancerului

Ciresele, ca si fructele de padure dealtfel, sunt surse importante de antioxidanti. Acestia pot ajuta in preventia sau corectarea unor prejudicii induse celulelor de catre radicalii liberi. Actiunea lor asupra radicalilor liberi are loc inainte ca acestia sa ajunga sa agreseze celulele.

Dintre substantele antioxidante intalnite in compozitia cireselor fac parte:

  • Antocianinele: o clasa de pigmenti flavonoidici intalniti in fructe sau legume de culoare albastra, rosie sau purpurie.
  • Acidul hidroxicinamic: un compus din clasa acizilor polifenolici, intalniti in multe fructe
  • Alcoolul perilic: compus fitochimic din familia monoterpenelor
  • Queritrina: un flavonoid cu actiune anticancerigena.

6. Ajuta la controlul durerii din artrita reumatoida si guta

Ciresele si in mod special visinele sau „ciresele acre” (Prunus cerasus) contin doua clase insemnate de fitonutrienti: antocianine si bioflavonoide. Ambele clase sunt recunoscute pentru actiunea de incetinire a enzimelor ciclooxigenaza -1 si -2, ajutand atat la usurarea simptomelor, cat si la preventia artritei si gutei (boli de natura inflamatorie).

8. Ajuta la imbunatatirea memoriei

Ciresele sunt surse foarte bune de antocianina, substanta care ajuta la imbunatatorea memoriei.

Cum putem beneficia de calitatile cireselor?

De cele mai ori, ciresele pe care le cumparam de la piata le consumam crude, singure sau in combinatie cu alte fructe. Ele ofera o savoare aparte sosurilor, deserturilor sau salatelor.

Ciresele pot fi pastrate la congelator, in pungute de plastic in care pregatim cantitatea necesara pentru a fi servita o data. In aceasta forma isi pastreaza din proprietati pana la un an.

Alte forme de pastrare sau conditionare: in sucuri, siropuri, compoturi sau gemuri, dar si in forma deshidratata.

Cu toate acestea, cea mai sanatoasa forma in care le putem consuma si beneficia la maxim de calitatile cireselor este cea proaspata, in sezonul lor.

Exemple de retete cu cirese proaspete

1. Salata de pui cu cirese

Ingrediente:

  • 2 cesti de cirese (fara samburi)
  • 1 cana de suc de mandarine
  • 1 ceasca si jumatate de piept de pui sau curcan, pregatit la gratar, cuptor sau la aburi
  • Salata verde (iceberg)
  • O jumatate de ceasca de telina rasa
  • Un sfert de ceasca de nuci caju
  • Ulei de masline extravirgin (Optional: se poate folosi sos de ghimbir ca si dressing).

Se obtin 4 portii.

2. Cocktail de cirese si menta

Ingrediente:

  • 1 ceasca de cirese proaspete sau congelate (fara samburi)
  • Un sfert de ceasca de menta proaspata (3-4 frunze pastrati pentru decorarea paharului)
  • 1-2 linguri de miere de albine
  • Un sfert de ceasca de suc de lime
  • 4 cesti de apa plata
  • Cateva cuburi de gheata.

Ciresele, menta, mierea de albine si sucul de lime se zdrobesc si amesteca impreuna intr-un recipient cu ajutorul unui pistil. Se imparte compozitia in 4 pahare, se adauga cuburile de gheata si apa plata si se decoreaza paharul cu frunze proaspete de menta.

Coditele de cirese – aliate de nadejde ale tratamentelor medicale

Nu aruncati coditele de cirese! Sub forma de ceaiuri, singure sau in sau in copletarea tratamentelor medicamentoase, ne pot fi de mare folos, oricand avem nevoie de ele.

Ceaiul din codite de cirese se este recomandat ca adjuvant in tratamentul bolilor renale, metabolice sau cardiovasculare. Ele au actiune diuretica, antiiflamatorie, detoxifianta si antioxidanta.

Uscati coditele de cirese pe o hartie de ziar, fara a le expune la soare si pastrati-le in pungute de hartie, in locuri ferite de lumina si umiditate!

Cand folosim ceaiul din codite de cirese?

  1. In perioadele in care dorim sa scadem in greutate: 1-2 cesti pe zi. Este indicat si in combatearea obezitatii.
  2. In lupta impotriva celulitei: ajuta la prevenirea retentiei de apa de catre organism. Retentia hidrica favorizeaza formarea straturilor celulitice.
  3. In diagnostic de guta: datorita actiunii antiinflamatorii si depurative
  4. Pentru ameliorarea simptomelor din astmul alergic sau in manifestarile alergice cutanate
  5. Adjuvant in infectii urinare sau pentru stimularea eliminarii calculilor renali de mici dimensiuni (nisip).

Atentie: Nu se utilizeaza in timpul colicilor renale si nici de catre persoanele carora le-au fost depistati calculi renali de dimensiuni mari!

Mod de preparare al ceaiului:

Se prepara un decoct din 1 lingurita de cozi de cirese (maruntite) la o cana de apa.

Decoctul presupune ca din momentul fierberii se mentin in clocot, la foc domol, cca 20 minute.

Autor: Letitia Mates

 

Bibliografie:

  1. USDA (United States Department of Agriculture), Agricultural Research Service, Basic Report: 09064, Cherries, sour, red, canned, water pack, solids and liquids (includes USDA commodity red tart cherries, canned), la adresa: (http://ndb.nal.usda.gov/ndb/foods/show/2227?fgcd=&manu=&lfacet=&format=&count=&max=35&offset=&sort=&qlookup=CHERRIES , accesat mai, 2015
  2. Anita Raddatz, Janet Smith, Cherries – Food Sense Guide to Eating Fresh Fruits and Vegetables, march, 2011 in Food Sense (Utah State University), la adresa: http://extension.usu.edu/files/publications/publication/FN_Food$ense_2011-22pr.pdf, accesat mai, 2015
  3. Linda Rath, How Cherries Help Fight Arthritis – Studies show cherries may be good medicine, in Arthtitis Foundation, la adresa: http://www.arthritis.org/living-with-arthritis/arthritis-diet/best-foods-for-arthritis/cherries.php, accesat mai, 2015
  4. Wilfred R. P. Michelle C.Colin G. and col., Effects of a Tart Cherry Juice Beverage on the Sleep of Older Adults with Insomnia: A Pilot Study, in Journal of Medicinal Food, J Med Food. 2010 Jun; 13(3): 579–583. doi: 10.1089/jmf.2009.0096, la adresa: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3133468/, accesat mai, 2015
  5. American Institute for Cancer Research: AICR’S Foods That Fight Cancer, la adresa: http://www.aicr.org/foods-that-fight-cancer/cherries.html?referrer=https://www.google.ro/, accesat mai, 2015